Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Fossilfria bussar hotas av ohelig allians”

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Svensk bussbransch riskerar att tvingas backa in i framtiden.

85 procent av alla bussar i Sverige körs fossilfritt. Men det finns ett allvarligt hot mot det i EU, varnade Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund på Transportföretagens digitala Transportvecka. ”Det finns en ohelig allians mellan petroleumindustrin och miljörörelsen ute i Europa. Vi har varit alltför naiva här i Sverige”, sa Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds Tekniska Högskola.

Bakgrunden är att EU står inför ett antal beslut när det gäller fossilfria drivmedel, bland annat när det gäller skattebefrielse för flytande biodrivmedel som HVO.

– Idag leder svensk bussbransch utvecklingen i Europa mot fossilfria transporter. Men nu riskerar vi att tvingas backa in i framtiden, sa Anna Grönlund och ställde frågan vilka konsekvenserna blir för svensk del om EU bestämmer sig för att klassa om en del råvaror till drivmedel.

Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik: Ett avskaffande av skattebefrielsen på flytande biodrivmedel kommer att kosta kollektivtrafiken 700 miljoner om året.

Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik, menade att en sådan utveckling skulle vara mycket allvarlig för den svenska kollektivtrafiken.

– Det kan ge kollektivtrafiken ökade kostnader med 700 miljoner kronor om året. Att lägga på kollektivtrafiken ytterligare stora kostnader när den redan tappar miljarder på grund av covid-19-pandemin vore väldigt olyckligt. Redan nu vet vi ju att även 2022 kommer att bli ett tufft år för kollektivtrafiken till följd av pandemin, konstaterade Johan Wadman.

Tomas Byberg, ordförande i Sveriges Bussföretag, konstaterade att den stora användningen av fossilfria drivmedel i den upphandlade kollektivtrafiken har gjort att även mycket av den kommersiella trafiken har gått över till fossilfritt.

– Det kan gälla bussar som går i skoltrafik under veckorna och beställningstrafik under helgerna, det gäller expressbusstrafiken och så vidare. Om skattebefrielsen på flytande biodrivmedel försvinner och de därmed blir mycket dyrare kommer vi att i ett slag vrida klockan tillbaka tio år, varnade Tomas Byberg.

– Vi kan inte spela ut olika fossilfria drivmedel mot varandra. Vi behöver dem alla: HVO, biogas, el, bränsleceller och så vidare. Oljeindustrin blir jätteglad om vi inte kan använda dem alla.

Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem: Det finns en ohelig allians mellan miljörörelsen i Europa och oljeindustrin.

Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds Tekniska Högskola, menade att Sverige har varit naivt när det gäller de fossilfria drivmedlen och hur diskussionen har gått i stora delar av EU.

– På europeisk nivå har miljörörelsen bromsat satsningar på exempelvis HVO drivit att det är dåligt. På europanivå finns det en ohelig allians mellan petroleumindustrin och miljörörelsen. Naturskyddsföreningen i Sverige är ett undantag och ser att vi måste arbeta med såväl naturvård som miljövård, medan man ute i Europa har fokuserat enbart på naturvård.

– Här i Sverige har vi varit naiva i vår syn på hur det fungerar ute i Europa. Vi har varit extremt dåligt representerade och både regeringen och skogsindustrin har varit väldigt sent ute, sa Pål Börjesson.

Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik, instämde.

– Vi måste skruva upp arbetet rejält och ta fram tydliga exempel på vilka konsekvenserna blir om fel beslut fattas inom EU.

– Stimulera mångfald när det gäller fossilfria drivmedel, manade Tomas Byberg.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Nu är ju inte bara fossilfritt intressant utan nollutsläpp är ju ett enkelt och självklart krav. Alla nya bussar bör ju så klart gå på el och har man inte redan ställt om stora delar av sin flotta så ligger man efter.

    Biobrivmedel är ett tillfälligt plåster, inte en lösning.

Lämna ett svar till Mikael Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)