Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mobilen styr vad resan kostar

Den norska trafikhuvudmannen Kolumbus utvecklar ett helt nytt, zonfritt och absolut rättvist biljettsystem. Foto: Kolumbus.

Människors resmönster har ändrats radikalt som en följd av covid-19-pandemin, bland annat genom att många människor har arbetat hemma istället för att resa till och från sin arbetsplats. Runt om i Sverige och övriga Europa arbetar de ansvariga för kollektivtrafiken med nya, flexibla biljetter som ska passa den nya verklighet som kollektivtrafiken möter efter pandemin (klicka här). Den norska trafikhuvudmannen Kolumbus utvecklar en lösning där både månadskort och zoner försvinner. Resenären behöver vid påstigning bara trycka på en knapp på sin mobiltelefon. Sedan fixar biljettsystemet resten.

Under sommaren har Kolmbus testat en helt ny, unik, lösning för biljetter och betalning i kollektivtrafiken, rapporterar det norska radio- och tv-bolaget NRK.

Med hjälp av GPS och bluetooth registrerar resenärens mobiltelefon när hen stiger på och av bussen. Sedan räknar systemet ut biljettpriset beroende på tidpunkt på dagen och antal resor som kunden har gjort. Det gör att all zonindelning kan slopas. Lika långa resor kostar lika mycket, oavsett var på linjenätet resan görs.

Biljettpriset kan också variera med tiden på dygnet, så att resenärer stimuleras att resa utanför trafiktopparna. Dessutom håller systemet reda på kundens resor så att biljettpriset blir lägre, ju mer man reser.

– Resenären slipper välja biljett och kan bara resa och vara säker på att betala rätt pris. Det är enklare och mer rättvist, säger Mathias Molden, digital utvecklare hos Kolumbus till NRK.

Lösningen förutsätter att man har en smartphone, men det kan också fungera med ett elektroniskt kundkort.

Men det finns utmaningar.

– Tekniken registrerar om en mobiltelefon följer med en buss på en viss sträcka. Men det kan också hända att den registrerar mobiler som finns i en bil som åker bakom bussen. Vi arbetar med att utesluta sådant, säger Mathias Molden till NRK.

Även Norges största trafikhuvudman, Ruter i Oslo, medverkar i utvecklingsarbetet.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)