
Antalet elbussar och andra elfordon ökar snabbt. Utbildningen av fordonstekniker måste hänga med, anser Transportföretagen. Foto: Ulo Maasing.
Marknaden för elektrifierade fordon utvecklas nu i mycket snabb takt, likaså antalet uppkopplade fordon. Därför måste utbildningen inom ellära och elbilsteknik samt kunskap om digitala system, sensorer och avancerad felsökning bli obligatorisk på gymnasieskolans fordonsinriktning av Fordon- och transportprogrammet. Samtidigt behöver kurserna i förbränningsmotorer och växellåda fasas ut. Det konstaterar en ny rapport från Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår.
Rapporten visar en bild av en bransch i stark förändring som påverkas av flera faktorer och som kan leda till ett skifte både vad gäller teknik, produkter och utnyttjandet av dem. Rapporten bygger bland annat på intervjuer med ett stort antal företrädare för olika delar av transportsektorn, bland annat bussföretag. De tillfrågade vittnar om att grundkunskaperna inom ellära och elbilsteknik är för låga hos de flesta elever som kommer från gymnasieskolans fordon- och transportprogram.
– Det vore värdefullt med goda grundkunskaper hos eleverna så att de snabbare och lättare kan ta till sig den märkesspecifika utbildningen. Även kunskap inom batteriteknik kommer att efterfrågas, konstaterar rapporten.
– Med tanke på kompetensbehovet kommer sannolikt samtliga av de cirka 1 200 elever per år som tar examen från de fordonstekniska inriktningarna på programmet att vara eftertraktade på arbetsmarknaden, men det förutsätter att de har den kompetens som efterfrågas, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Klicka här för att ladda ner rapporten.
Lämna ett svar