
Elektrifiering av fordonsflottan räcker inte, resandet med kollektivtrafiken i städerna måste fördubblas om klimatmålen ska klaras, hävdar företrädare för 97 storstäder och det internationella transportarbetarfacket. Bild: C40 Cities.
Det räcker inte att satsa på en elektrifiering av fordonsflottan. Resandet med kollektivtrafik i städerna måste fördubblas till 2030 och kollektivtrafiken måste bli utsläppsfri om världen ska klara målet att begränsa de globala temperaturhöjningarna till 1,5 grader. Därför måste stora investeringar göras i kollektivtrafik. Det betonade ett globalt nätverk av borgmästare och ledare för ett hundratal storstäder (C40 Cities) liksom den Internationella Transportarbetarfederationen på onsdagen på FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow.
Vid COP26 i Glasgow varnade C40-städerna och den Internationella Transportarbetarfederationen (ITF) för att det inte är tillräckligt att fokusera på eldrivna fordon. Världens regeringar, framhöll de, måste prioritera hållbara, långsiktiga investeringar i kollektivtrafiken för att inte riskera en klimatkatastrof. Annars går det inte att att minska utsläppen tillräckligt mycket för att begränsa den globala temperaturhöjningen till 1,5 grader.
C40 Cities är ett nätverk av borgmästare i 97 storstäder över hela världen. Från Sverige är Stockholm med i nätverket, representerat av stadens finansborgarråd Anna König Järlmyr (M). Städerna har tillsammans mer än 700 miljoner invånare och svarar för en fjärdedel av världsekonomin.
Det är väldiga investeringar som måste till enligt C40 Cities och ITF: 2 000 miljarder kronor årligen för de 97 C40-städerna. Men samtidigt skulle en sådan satsning skapa 4,6 miljoner nya jobb.
Enligt opinionsundersökningar som C40-städerna och ITF har gjort i ett antal städer skulle en sådan satsning möts av ett brett stöd från allmänheten. Nio av tio invånare
vill ha bättre, snabbare och hållbarare kollektivtrafik i sina städer.
– Borgmästare och ledare i världens städer behöver stöd. Nationella regeringar måste prioritera finansieringen av en utbyggd och förnyad kollektivtrafik i städerna innan tiden rinner ut för att begränsa temperaturhöjningen till 1,5 grader och därmed undvika en klimatkatastrof, sa Londons borgmästare Sadiq Khan som är nyvald ordförande för C40-städerna.
– När man jämför hur nationella regeringar har agerat under senare år med hur städer agerar när det gäller att vidta djärva åtgärder till skydd för klimatet är skillnaden slående. Det är som natt och dag, sa Khan.
På COP26 ställde C40-städerna, ITF, UITP (den internationella kollektivtrafikorganisationen) med flera en rad krav på världens ledare:
Alla som bor i större städer ska ha tillgång till trygg, frekvent, tillgänglig kollektivtrafik till rimliga kostnader och inom tio minuters gångväg från hemmet;
Investeringar i kollektivtrafik ska vara en prioritet i de nationella, ekonomiska planerna för en återhämtning efter pandemin och kollektivtrafikens marknadsandel ska vara ett centralt mål i klimatåtgärderna;
2 000 miljarder kronor om året ska investeras i de 97 C40-städernas kollektivtrafik. Dagens finansiering av kollektivtrafiken efter covid-19 är otillräcklig för att begränsa den globala temperaturhöjningen till 1,5 grader.
Lämna ett svar