Utvecklingen går i positiv riktning när det gäller utfallet av de årliga kontroll-besiktningarna, konstaterar Bilprovningen. Samtidigt förekommer ändå många brister enligt Bilprovningen. Av de närmare 4 800 tunga bussar, alltså bussar med en totalvikt på över 3,5 ton, som Bilprovningen kontrollbesiktigade i fjol fick en tredjedel anmärkningar. Hälften av dessa gällde brister i strålkastare, lyktor eller signalanordningar. ”Utvecklingen går i positiv riktning med en sjunkande underkännandegrad”, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.
Var fjärde tung buss (23,7 procent) hade fel som krävde efterkontroll. Bland dessa hade 14,9 procent brister i bromssystem och var tionde (11,1 procent) anmärkningar vid brandskyddskontrollen, exempelvis nödutgångar och brandsläckare samt oljeläckage.
– Det är viktigt att brandsläckare finns och att nödutgångar är tydligt utmärkta, framför allt med tanke på passagerarnas säkerhet men också för att spara de stora kostnader som en bussbrand innebär, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Bland tunga bussar under tio ton fick fyra av tio (43,3 procent) anmärkningar och tre av tio (32,2 procent) hade brister med krav på ombesiktning. Bland bussar med en totalvikt om tio ton eller mer hade tre av tio (30,9 procent) anmärkningar och var femte (21,8 procent) fel med krav på efterkontroll.
– I Bilprovningens statistik ser vi en långsiktig trend att bussarna blir bättre och bättre, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.
– I de anmärkningar som Bilprovningen rapporterar om finns bland annat kommunikationssystem såsom lyktor med mera. Det kan innebära att det exempelvis är en spricka i glasen vid lyktorna och vi behöver bli bättre på att förklara hur dessa kontrollmätningar fungerar för att skapa trygghet. Svenska bussföretag bedriver ett systematiskt säkerhetsarbete för att förebygga brister på fordonen, en del i detta arbete är regelbundna kontrollbesiktningar.
– Bilprovningen och andra besiktningsföretag har en viktig roll i att säkerställa trafiksäkerheten på våra vägar. Samtidigt är det viktigt att vi förklarar vad anmärkningarna innebär. Tunga fordon och exempelvis bilar fungerar olika och det är inte alltid enkelt för alla att kunna värdera informationen på rätt sätt. Buss är enligt all tillgänglig statistik det säkraste sättet att färdas på väg, slår Anna Grönlund fast.
Resultatet av kongtrollbesiktningar av tunga bussar, dvs bussar över 3,5 ton 2021. Inom parentes anges motsvarande siffra för 2020.
Vikt 3500 – 9999 kilo:
Underkända totalt: 43,3% (47,3%)
Underkända utan krav på efterkontroll: 11,1% (10,5%)
Underkända med krav på efterkontroll:32,2% (36,8%)
Körförbud: 0% (0%)
Vikt 10 000 kilo och mer:
Underkända totalt: 30,9% (30,5%)
Underkända utan krav på efterkontroll: 9,1% (8,5%)
Underkända med krav på efterkontroll: 21,8% (21,9%)
Körförbud: 0% (0,1%)
Totalt:
Underkända totalt: 33,2% (33,4%)
Underkända utan krav på efterkontroll: 9,5% (8,9%)
Underkända med krav på efterkontroll: 23,7% (24,5%)
Körförbud: 0% (0%)
Lämna ett svar