Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Högre utsläpp hotar och klimatsmarta lösningar försvinner

Sveriges Bussföreretag: ”Det är av yttersta vikt att regeringen får till en dialog med EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel. Bild: Ulo Maasing.

Det är av stor vikt att regeringen arbetar för fortsatt skattebefrielse på rena och höginblandade biodrivmedel. Att lägga dem inom ramen för reduktionsplikten får långtgående konsekvenser och riskerar att bidra till att utsläppen av växthusgaser från transporter i Sverige ökar och att klimatsmarta lösningar för branschen försvinner. Om skattebefrielsen försvinner ökar kostnaderna för kollektivtrafiken med 760 miljoner kronor om året. Det skriver Sveriges Bussföretag i ett remissvar på ett regeringsförslag om att räkna in de rena och höginblandade biodrivmedlen i reduktionsplikten.

Regeringens förslag att lägga in de rena och höginblandade biodrivmedlen i reduktionsplikten är en allra sista utväg om EU-kommissionen säger nej till fortsatt skattebefrielse, skriver bussföretagen. Istället är det ”av yttersta vikt” att regeringen får till en dialog med EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse.

I remissvaret framhåller bussföretagen att EU-kommissionären Margrethe Vestager har öppnat för att hitta en lösning för Sverige. Den möjligheten bör regeringen ta vara på.

Bakgrunden är att rena och höginblandade biodrivmedel, exempelvis HVO100, idag är befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen gäller det här året ut och bygger på ett så kallat statsstödsgodkännande från EU-kommissionen. Det är alltså inte något som den svenska regeringen kan besluta om.

Men idag är det osäkert om EU-kommissionen kommer att förlänga sitt godkännande och det finns starka krafter inom EU som säger nej till en förlängning.

Därför har regeringen föreslagit att de rena och höginblandade biodrivmedlen istället för att vara skattebefriade ska omfattas av reduktionsplikten, alltså blandas in i diesel eller bensin för att minska klimatutsläppen.

Men Sveriges Bussföretag varnar för att det riskerar att öka utsläppen inom transportsektorn och att Sverige därmed inte kommer att nå målet att minska klimatutsläppen med 70 procent till 2030.

Bland annat hänvisar bussföretagen till beräkningar som Neste har gjort och som är baserad på siffror från Energimyndigheten. Om de fordon som idag körs på HVO100 istället skulle köras på diesel inom ramen för reduktionsplikten kan utsläppen av koldioxid öka med 550 000 ton – lika mycket som det årliga koldioxidavtrycket från 215 000 personbilar.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)