Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Premiärminister Boris Johnson lovade runt om el- och bränslecellsbussar i fjol … Foto:Alan Santos/PR/Wikimedia commons.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Var Boris Johnsons bussatsning bara varm luft? Fler nya Citea från VDL; Elektrifieringen av busstrafiken i London fortsätter.

Storbritannien: För ett år sedan utlovade den brittiske premiärministern Boris Johnson och hans konservativa regering en jättesatsning på busstrafik i England (klicka här). Satsningen skulle uppgå till tre miljarder pund, cirka 36 miljarder kronor, och bland annat innebära tusentals nya el- och bränslecellsbussar, satsning på utsläppsfri busstrafik i städerna, mängder av nya busskörfält, enklare taxesystem som täcker både buss och tåg, fler turer med mera. Satsningen skulle vara en del av den brittiska regeringens gröna återstartsplan efter pandemin.

Den brittiska bussbranschens organisation CPT, Confederation of Passenger Transport, applåderade programmet som kallades Bus Back Better.

Nu frågar sig allt fler i brittisk bussbransch om den storstilade satsningen i verkligheten inte bara var varm luft. ”Nu verkar det som om drygt hälften av de tre miljarderna, 1,6 miljarder pund, har försvunnit och många planer på bättre busstrafik ligger i spillror”, skriver exempelvis den brittiska facktidningen Route One och pekar på att regeringen Johnson också har avvisat önskemål om en långsiktig modell för finansiering av busstrafiken.

– Det står klart att den finansiering som nu står till buds bar räcker till att förändra busstrafiken på ett fåtal ställen, sa CPT:s policychef Alison Edwards nyligen.

CPT konstaterar också att de tre miljarder som Boris Johnson lovade för ett år sedan ingalunda hade räckt till de storslagna planerna i Bus Back Better. Istället skulle det behövas sju miljarder. Men det har bara blivit 1,4 miljarder.

VDL har fått ytterligare en order på den nya generationens Citea. Bild: VDL.

Nederländerna: Busstillverkaren VDL har fått ytterligare en order på den nya generationen av företagets batteridrivna stadsbuss Citea. Det är lokaltrafiken i den tyska staden Oberhausen som har beställt femton låggolvsbussar LF-122. Sedan tidigare rullar fyra Citea elbussar av den äldre generationen i staden. Leveranserna är planerade till december i år.

Redan innan nya Citea är i serieproduktion har en beställts av trafikföretag i en rad städer: Eindhoven i Nederländerna, Kotka och Lahtis i Finland, Bordeaux i Frankrike samt till flera städer i Flandern i Belgien.

Bussarna har ett batteripaket på 429 kWh och en räckvidd på 200 – 300 kilometer, oavsett väder. Laddning kan ske både via CCS-kontakt och pantograf. Bland många nyheter på nya Citea är att väggarna är i komposit vilket gör dem femton procent lättare än konventionella väggar. Batteripaketet är integrerat i bussgolvet.

Samarbetet ADL/BYD skördar nya framgångar. Foto: ADL.

Storbritannien: Den snabba övergången till elbussar i London fortsätter och innebär fortsatta framgångar för samarbetet mellan brittiska Alexander Dennis (ADL) och kinesiska BYD.

Nu har ADL/BYD levererat 29 batteridrivna dubbeldäckare till trafikföretaget Abellio London för trafik på linje 69 i den brittiska huvudstaden. Linjen går mellan King´s Cross och Honor Oak.

På de nya dubbeldäckarna finns inte bara USB-uttag utan även mobiltelefonhållare. Foto: ADL.

Bussarna, BYD ADL Enviro400EV har en luftig interiör, tack vare takfönster på övervåningen som släpper in mycket ljus.

Istället för de traditionella stödstängerna är passagerarnas stolar försedda med handtag, vilket bidrar till att interiören upplevs öppnare och mindre rörig.

USB-uttag och fiffiga enkla mobiltelefonhållare finns på passagerarplatserna. Batterierna är BYD:s järnfosfatbatterier.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)