Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu möts bussresebranschen igen

Sveriges Bussföretags Anna Grönlund och Oscar Sundås ser fram mot Busstorget i Tylösand. Foto: Ulo Maasing.

Intresset är stort för Busstorget, bussturist-branschens årliga träffpunkt, när evenemanget inleds idag, torsdag. Cirka 230 personer har anmält sig – lika många som 2019 när Busstorget senast hölls i fysisk form, då liksom nu i Tylösand. Busstorget äger rum i två dagar mot bakgrund av covid-19-pandemin som under två år i princip tvingade turistbussarna att stå stilla och det nu pågående ryska anfallskriget mot Ukraina.

– Det finns en stor längtan i branschen att äntligen få träffas igen, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag som tillsammans med de ledande leverantörerna av turistbussar är arrangör för Busstorget.

– Samtidigt som branschen nu börjar blicka framåt känner många också en osäkerhet med anledning av kriget i Ukraina och de konsekvenser det har. Inte minst de höga drivmedelspriserna är en utmaning, men samtidigt kan de komma att gynna bussresandet eftersom det har blivit väldigt dyrt att ta den egna bilen. Farhågor att inte kunna få fram reservdelar och människors vilja att resa är andra frågor som många bussföretagare nu funderar kring.

– Samtidigt som många bussföretag med stort engagemang nu kör hjälpsändningar till Ukraina och erbjuder flyktingar resor är framtiden för deras egen verksamhet återigen oviss. För många bussföretag kan denna vår avgöra om de överlever.

– Vi kommer på Busstorget att blicka mycket framåt och försöka skapa en bild av hur framtiden för turisbussbranschen ser ut, tillägger Oscar Sundås som ansvarar för frågor kring bussturism inom Sveriges Bussföretag.

En programpunkt på busstorget som har direkt anknytning till det gäller den teknik som i framtiden kommer att finnas i turistbussarna.

– När det gäller linjetrafiken ser vi en snabb elektrifiering av den lokala trafiken. Men hur blir det med turistbussarna? Det ska våra bussleverantörer försöka svara på, berättar Anna Grönlund.

– Vi kommer också att blicka mycket framåt och försöka skapa en bild av hur framtiden för turisbussbranschen ser ut, tillägger Oscar Sundås som ansvarar för frågor kring bussturism inom Sveriges Bussföretag.

Bussföretagen har under pandemin gjort sig av med sitt reservkapital och många har tvingats säga upp duktiga medarbetare. Det är faktorer som kommer att prägla bussbranschen under en lång tid.

Anna Grönlund känner en oro över att Sverige kan komma att förlora viktig persontransportkapacitet om resenärerna inte återvänder.

– De bussföretag som kör exempelvis turist- och beställningstrafik med buss är också en viktig resurs när den regionala busstrafiken behöver förstärkas eller när tågen stannar. För kulturlivet, idrottsvärlden och föreningssverige som nu ska återstarta efter pandemin är möjligheten att resa tillsammans i buss viktig, framhåller hon.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)