Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solceller på bussläp minskar utsläpp och spar energi

Lokaltrafiken i München, MVG, och start-upföretaget Sonbo Motors testar med solceller på ett bussläp. Tekniken kan också användas på exempelvis själva bussen och ger bland annat större räckvidd åt elbussar. Foto: Sono Motors.

Lokaltrafiken i München, MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft) använder ofta släp på sina stadsbussar för att enkelt kunna anpassa trafiken till efterfrågan. Nu satsar MVG tillsammans med start-up-företaget Sono Motors på att ytterligare minska sin miljöpåverkan genom att använda Sono Motors solcellsteknik på bussläp. Det reducerar koldioxidutsläppen med mer än 6,5 ton per fordon och år.

Om bussen som drar släpet är en dieselbuss minskas drivmedelsförbrukningen med upp till 2 500 liter per år, om dragbussen är eldriven ökar dess räckvidd kraftigt. Tekniken kan också användas på själva bussarna och på andra fordon.

Än så länge handlar det om ett test med ett bussläp som ska gå i reguljär trafik i München. Släpet är försett med 20 semiflexibla solpaneler med en sammanlagd effekt på över 2 000 watt som ska driva släpets värme, ventilation, luftkonditionering och styrsystem.

Solcellsmodulerna täcker en yta av tolv kvadratmeter och försörjer vagnens 24-voltsbatteri.

I testfasen används tekniken på en släpvagn till en buss, men den kan också användas på själva bussen och på andra fordon. Foto: Sono Motors.

– Att arbeta tillsammans med MVG visar på den enorma potential som vår unika teknik för solenergi har och som nu för första gången används i kollektivtrafiken, säger Laurin Hahn, vd och en av grundarna av Sono Motors.

– I synnerhet i tider då energipriserna stiger och reglerna kring utsläpp i städerna skärps erbjuder vår teknik värde för operatörer inom kollektivtrafiken. Oavsett om de är dieseldrivna eller eldrivna har stadsbussar och turistbussar stora ytor och är dessutom ute på vägarna varje dag.

Tekniken kan alltså användas även på bussar, inte bara på släp. Enligt Sono Motors kan utsläpp av 2 000 ton koldioxid sparas in med en vagnpark på omkring 300 bussar. Företaget räknar med att i framtiden minska utsläppen ännu mer eftersom både solcellerna och elektroniken väntas bli mer effektiv efterhand.

Elbussar
Sono Motors´ teknik kan integreras även med en lång rad andra fordon. Batteribussar kan dra direkt nytta av tekniken.

Solcellerna på släpet har en yta av tolv kvadratmeter. Foto: Sono Motors.

– Om elbussar redan vid tillverkning utrustas med vår teknik kan deras räckvidd omedelbart utökas genom att använda solenergi från solceller på busstaket och sidorna. Det minskar den tid bussarna måste stå stilla för laddning, men skonar också batterierna på grund av den kontinuerliga laddningen, säger Laurin Hahn.

MVG har Europas största flotta av bussar med släpvagn, av företaget döpta till busståg.

Trafikföretaget anser att busstågen skapar en betydande flexibilitet när det gäller att anpassa kapaciteten till efterfrågan. Släpvagnen kan enkelt kopplas ifrån när färre reser, alternativt kopplas till bussen när resadnet är stort.

Busstågen används särskilt i rusningstid för arbetspendling och i skoltrafik, likaså på speciallinjer och vid stora stora evenemang. De sätts också in som ersättningstrafik för spårbundna färdmedel. Ett busståg tar cirka 130 passagerare varav omkring hälften i släpvagnen som har ett trettiotal sittplatser.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)