Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförare lät tioåring köra skolbuss

En bussförare i Jämtland lät på torsdagen en tioring sitt i föraren knä och ratta skolbussen. Färden slutade i diket.

En bussförare i Ragunda kommun lät på torsdagen en tioårig pojke sitta i förarens knä och ratta skolbussen, en fullstor buss på linje 311 i Jämtland. Färden slutade med att bussen hamnade i diket i det lilla samhället Krokvåg. Ingen skadades vid händelsen.

Bussföraren är nu tagen ur tjänst. Händelsen är polisanmäld och även anmäld till Arbetsmiljöverket.

Anna Schönning, rektor på de skolor som bussen trafikerade, Anders-Olofskolan och Kullstaskolan nåddes av informationen av en vårdnadshavare efter incidenten rapporterar SR P4 Jämtland.

– Det här får absolut inte hända, säger hon.

– En del barn har varit både rädda och ledsna och inte velat åka buss efter olyckan utan istället blivit skjutsade av sina vårdnadshavare.

Ingen skadades vid dikeskörningen i Jämtland till skillnad från när en kapten vid flygbolaget Aeroflot år 1994 lät sin 15-årige son resa med i cockpit under en flygning från Moskva till Hongkong.

Sonen fick sitta på kaptenens plats och kopplade ur en funktion hos flygplanets autopilot som gjorde att vingklaffarna fälldes ut. Samtidigt behöll autopåiloten kontrollen över övriga funktioner. Utan att piloterna lyckades hindra det gick planet in i en nästan vertikal uppstigning. När kaptenen och andrepiloten återfick kontrollen över planet hade det förlorat alltför mycket höjd och störtade nästan vertikalt i marken med en hastighet om 70 meter i sekunden.

Alla 75 ombord omkom.

Det aktuella flygplanet var en blott tre år gammal Airbus.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Det var till att ta i med den där slutklämmen. Av alla möjliga paralleller så drar du till med en flygkrasch med 75 omkomna…

Lämna ett svar till Stefan Thulin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)