Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brist på arbetskraft riskerar lamslå Sverige

Bristen på fungerande utbildningar är akut, skriver artikelförfattarna. Foto: Ulo Maasing.

Ett av de största tillväxthindren för små och medelstora företag är svårigheterna att hitta rätt kompetens. Ett exempel är att det 2021 – 2023 behövs över 4 000 bussförare, 440 mekaniker och 160 trafikledare i den svenska bussbranschen. Bristen på fungerande utbildningar är akut. Det skriver Johan Wetter, Företagarna Falun och Eva Cooper, regionchef Mellansverige, Företagarna, i den här debattartikeln.

De största tillväxthindren för små och medelstora företag är att de inte hittar rätt kompetens. Bristen på fungerande utbildningar är akut. Det råder stora brister i hela utbildningskedjan vad gäller företagens efterfrågan på arbetskraft och utbildningsplatser.

Arbetsgivare och branschorganisationer i olika sektorer skriker för döva öron efter arbetskraft och ökade utbildningsplatser. Enligt Sveriges Åkeriföretag behövs 6 000 nya förare per år men antalet gymnasieplatser uppgår till cirka 2 000. Mellan 2021 – 2023 är rekryteringsbehovet av bussförare över 4000 Förare, 440 mekaniker och 160 trafikledare. Bristerna riskerar få stora konsekvenser, vilket vi redan kan se i Storbritannien där flera bensinmackar stängts på grund av uteblivna leveranser.

Inom bussbranschen är medelåldern hög. Enligt befintlig statistik är 25 procent av förarna 61 år och äldre. I lastbilsbranschen är andelen över 61 år ca 10 procent av förarkåren. Likaså inom mekanikeryrket är utmaningarna stora, både just nu och framöver. Det finns bussmekaniker som är 79 år och fortfarande jobbar heltid!

Transportyrkena spelar stor roll för hela landet. Varuleveranser och kollektivtrafik gör att övriga företag fungerar. Står trafiken utan personal slutar Sverige att fungera på sikt – precis som exemplet från Storbritannien visar.

Förarlösa bussar och lastbilar är på väg att forskas fram men det tar nog flera år innan de är operativa och för att de ska fungera krävs en operatör med joystick. En ny arbetsuppgift för förarna, med en helt annan slags kompetens än vad som krävs i dag för att utföra arbetet. Men dagens utbildning behöver fånga upp detta.

Kopplingen mellan företagens efterfrågan på arbetskraft och utbud av utbildningar och utbildningsplatser behöver återspeglas bättre i hela utbildningskedjan. Myndigheter med ansvar för att tillhandahålla utbildningar ska vara skyldiga att rapportera hur och på vilket sätt de möter upp de mindre företagens behov av kompetens. Myndigheten för yrkeshögskolan bör få i uppdrag att ta fram förslag på hur små företags kompetensbehov återspeglas i utbildningsutbudet.

Det saknas utbildningsplatser till bristyrken, som inom transportyrkena. Vi behöver öka antalet utbildningsplatser snabbt och det på ett sätt som säkrar och vid behov stärker utbildningens kvalitet.

Det är hög tid att prioritera framtidens jobbskapare genom tillgång till relevanta utbildningar och fler utbildningsplatser. Arbetskraftsbristen inom exempelvis transportsektorn är allvarlig, och riskerar att förvärras framöver om det inte tas på allvar nu. Om det inte finns personal som ser till att transporter fungerar, så fungerar inte Sverige.

Johan Wetter
Företagarna Falun
Över 30 års erfarenhet inom bussbranschen
Eva Cooper
Regionchef Mellansverige, Företagarna

 

 

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. En reflektion är som yrkeslärare (buss) att förutsättningarna att få folk att söka de utbildningar som finns är att det ska bli bättee villkor och arbetsförhållanden. Bussbranchen måste lögga mer krut på att marknasföra yrket precis som man har gjort på lastbil under flera år. Utbildana ska gebomflra en attraktiv utbildning med bra kompetens på lärarna och sammarbete med bussaktörer på marknaden så utbildningen blir rätt. Det går inte att ha endast utbildning på ett körkort på D, flertalet utbildas på fel sätt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)