Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringens vägsatsningar risas av Transportföretagen

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: planen bidrar inte till att utveckla kollektivtrafiken i hela landet. Tvärtom, Foto: Ulo Maasing.

Regeringens nya plan för satsningar på transportinfra-strukturen får både ris och ros från Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår. De satsningar på vägnätet som tas upp i planen får hård kritik. ”Underhållssatsningen räcker inte ens till att betala av på underhållsskulden”, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Och Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, menar att regeringens besked inte bidrar till att skapa attraktiv och trafiksäker kollektivtrafik i hela landet, snarare tvärtom. Det var på måndagsmorgonen som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterade regeringens plan för transportinfrastruktur (klicka här).

Marcus Dahlsten hänvisar till Transportföretagens analys ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll” som visar att det skulle behövas 5,3 miljarder kronor per år till vägunderhåll, det är ungefär en miljard mer än den plan som regeringen nu har beslutat.

– Underhållssatsningen till vägar räcker tyvärr inte ens till att betala av på underhållsskulden. Det krävs betydligt mer än så. Vi kan konstatera att med regeringens infrastrukturplan så kommer vägnätet fortsätta att förfalla, säger Marcus Dahlsten.

Transportföretagen framhåller att mer än åtta av tio transporter sker på väg och att en väl fungerande väginfrastruktur är basen i hela transportsystemet.

– Transportföretagen välkomnar flera av de satsningar som görs i den nationella planen men beklagar att de sker till priset av ett fortsatt förfall av såväl väg- som järnvägsnät. Trafikverket har visat att det är samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur, säger Marcus Dahlsten.

Anna Grönlund är kritisk till att regeringen drar ner på lnästrafikplanerna, något som hon menar kommer att drabba kollektivtrafiken med buss.

– Regeringen väljer att finansiera en del av sina satsningsr genom att dra ner på länstrafikplanerna jämfört med Trafikverkets förslag. Medfinansieringen till länsplanerna över tid har successivt minskat i reella medel. Det drabbar framför allt landets kollektivtrafik, då stora delar av den busstrafik som är ryggraden i kollektivtrafiken körs på det kommunala och regionala vägnätet.

– Dagens besked innebär inte att möjligheterna för att skapa attraktiv och trafiksäkerhet kollektivtrafik i hela landet utvecklas, tvärtom. Här behöver regeringen i samråd med landets regioner och kommuner tänka om och öka satsningar på det vägnät som bär bussen i hela landet, säger Anna Grönlund.

Hon är å andra sidan nöjd med att Trafikverket får i uppdrag att utreda marktransporterna till Arlanda.

– Vi kommer noga följa Trafikverkets uppdrag att utreda kapaciteten för landtransporter till och från Arlanda, då kollektivtrafikens andel av resorna till och från Arlanda idag ligger lågt jämfört med andra närliggande nationella flygplatser, kommenterar Anna Grönlund.

– I Norge räknade t ex norska Gardemoen en kollektivtrafikandel före pandemin på närmare 70 %, betydligt högre än Arlandas. Att bygga ut kapacitetsstark busstrafik till och från Arlanda helst i form av kapacitetsstark busstrafik i först hand genom ordentliga satsningar på BRT, i andra hand genom enklare åtgärder som busskörfält och signalprioritering. Attraktiv och pålitlig kollektivtrafik får fler att välja bussen på väg till och från flyget.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022 -

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)