Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solceller på dieselbussar minskar utsläpp

Genom att montera solceller på taket på bussar med konventionell drivlina kan upp till 1500 liter diesel per år sparas in enligt Sono Motors. Bild: Sono Motors.

Bussföretag kan spara upp till 1 500 liter diesel och minska utsläppen med upp till fyra ton koldioxid per buss och år med solceller på taket på sina dieselbussar. Det hävdar det tyska företaget Sono Motors. Företaget har utvecklat en lösning, Solar Bus Kit, för eftermontering av solceller på bussar med konventionell drivlina.

Systemet är optimerat för de vanligaste 12-metersbussarna för kollektivtrafik i Europa, bland andra Mercedes-Benz Citaro och MAN Lion´s City.

Totalt går det att montera cirka åtta kvadratmeter solceller på busstaket. Energin från solcellerna kan bland annat användas till att driva olika elektriska funktioner på bussen som luftkonditionering, belysning med mera. Enligt Sono Motors kan företagets Solar Bus Kit spara upp till 1 500 liter diesel och minska utsläppen med upp till fyra ton koldioxid per buss och år.

Beroende på drivmedelspriserna och hur mycket bussen går i trafik täcker besparingarna investeringskostnaden inom tre eller fyra år, uppger Sono Motors. Tekniken kommer att presenteras närmare på IAA Transportation i Hannover den 20 – 25 september.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Det de har är alltså ett paket med 16 st 90 W solpaneler och en 24V-regulator, som skall avlasta generatorn. Om någon vill testa detta så finns delarna att köpa för några tusenlappar på närmaste välsorterade solcellsfirma, husvagnstillbehör eller till exempel hos Hjertmans. Inget unikt för Sono Motors.

  2. Detta innebär att efter typ halva levnadstiden för bussen i Sverige kommer man spara runt 100tkr. Sedan blir det också vissa kostnader för ev. reparationer. Om något händer vid te.x en olycka då ifrågasätter nog också försäkringsbolaget denna extrautrustning och man lär ha svårt att få ut något för det.

Lämna ett svar till Emil Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)