Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussarnas tid förbi på IAA

Turkiska Karsan premiärvisade sin nya bränslecellsbuss på IAA Transportation. Foto: Ulo Maasing.

Ett definitivt intryck av årets IAA-mässa i Hannover, numera döpt till IAA Transportation, är att bussarnas tid tycks förbi på mässan. Som vi tidigare rapporterat uteblev ett antal av Europas ledande busstillverkare från mässan. Den lilla bussdel som fanns kvar dominerades av turkiska tillverkare. Och om man bortser från att Daimler under de första mässdagarna presenterade nya Setra TopClass och ComfortClass utomhus (klicka här) – och utanför själva mässområdet – fanns en enda turistbuss på årets IAA. Några nyheter presenterades dock på mässan, flertalet från turkiska busstillverkare. Och elektromobilitet dominerade.

Temsas nya elbuss LD SB E. Foto: Ulo Maasing.

Turkiska Temsa premiärvisade sin nya, eldrivna turistbuss LD SB E som kommer att finnas i tolv och tretton meters längd och har en batterikapacitet på 250 kW. Tre olika batteripaket finns att välja mellan: 210, 280 och 350 kWh. Räckvidden under gynnsamma förhållanden uppges av företaget till 350 kilometer.

Huruvida Temsa kommer att försöka sälja bussen på den svenska marknaden är oklart. Företagets största marknad i Europa är Frankrike och på IAA talade Temsas ledning om att man mest siktar på Centraleuropa.

På den presskonferens som Temsa höll i samband med lanseringen framhöll företagets vd Tolga Kaan Doğancıoğlu Temsas satsningar på elbussar.

– Idag är vi ett av få företag i världen som har lanserat fem olika elbussar som är redo för serietillverkning, sa han.

Quantrons batteribuss Cizaris kommer snart även med bränslecellsdrift. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska nykomlingen Quantron fanns också på plats och visade sin låggolvsbuss Cizaris 12 EV som för första gången presenterades i våras. I Hannover visade Quantron en buss med batteridrift, men Cizaris ska inom kort även komma i en version med bränslecellsdrift. Bussen är byggd i Kina (Hongkong) av EV Dynamics som även är delägare i Quantron.

Den Cizaris som Quantron visade är en tolvmetersbuss som kan fås med batterikapacitet från 242 till 422 kWh. Räckvidden enligt Sort 2-standard uppges till 360 kilometer.

Den turkiska busstillverkaren Karsan hade valt att delta både på Innotrans i Berlin och IAA Transportation i Hannover, men man prioriterade den senare mässan genom att visa flera bussar där och ha den största bussmontern på IAA. I Berlin fanns Karsan endast med en tolvmeters batteribuss.

En ny bekantskap: Polska Nesobus presenterade en bränslecellsbuss. Foto: Ulo Maasing.

På mässan i Hannover hade Karsan premiär för sin nya bränslecellsbuss e-ATA 12 Hydrogen. Det är en vätgasdriven version av företagets batteribuss e-ATA.

Räckvidden på en tankning är över 500 kilometer och att tanka fullt tar mindre än sju minuter – men det förutsätter förstås att det finns en vätgasmack till hands när man behöver tanka. Vätgastankarna på 1 560 liter är takmonterade längst bak i bussen som är försedd med navmotorer.

– Under de senaste fem åren har vi lanserat den sex meter långa e-Jest, den självkörnade åttametersbussen e-ATAK samt tio-, tolv- och 18-metersversioner av batteribussen e-ATA. Nu lanserar vi vår vätgasdrivna e-ATA, konstaterade Karsans vd Okan Baş vid pressvisningen.

Enda turistbussen inne på mässan stod Marcopolo/SinoSynergie för med sin bränslecellsbuss. Foto: Ulo Maasing.

En – i alla fall för oss – helt okänd polsk busstillverkare, Nesobus, fanns också på plats med en tolvmeters bränslecellsbuss.

Mera bränsleceller: Den sydamerikanska busstillverkaren Marcopolo, som också finns på flera europeiska marknader, visade i Hannover upp sin senaste produkt.

Isuzu hade premiär för sin batteridrivna stadsbuss CitiVolt. Foto: Ulo Maasing.

Det var en vätgasdriven turistbuss som är tillverkad hos Marcopolo i Kina i nära samarbete med kinesiska SinoSynergie.

Bränslecellen finns bak i bussen i det som normalt är motorrummet. Vätgastankarna med 700 bars tryck var placerade i bagageutrymmet som därmed lämnade föga plats för bagage. Man kan också fråga sig vad som händer med tankarna vid en kollision…

Turkiska Isuzu, som i Sverige har haft det turbulent när det gäller återförsäljare, hade på IAA Transportation världspremiär på stadsbussen CitiVolt, en tolvmeters låggolvsbuss med batteridrift.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)