Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bred kritik mot bibehållet reseavdrag

Regeringens förslag att behålla det nuvarande systemet för reseavdrag och öka avdraget för bilresor får hård kritik. Bild: Riksbanken.

Regeringens beslut att behålla det nuvarande reseavdraget istället för att ersätta det med en avståndsbaserad skattereduktion får idag stark och bred kritik från en rad organisationer och företag. I en debattartikel i Dagens Samhälle skriver 16 tunga namn skriver i artikeln att om regeringen river upp riksdagsbeslutet från i somras blir konsekvenserna försämringar för statskassan, kommunerna, låginkomsttagarna, jämställdheten, miljön och klimatet. I juni, när riksdagen fattade sitt beslut, röstade (S), (M), (L), (KD), (C) (V) och (MP)enhälligt för avskaffandet av dagens reseavdrag. Endast (SD) röstade emot.

Nu, knappt fem månader senare vill regeringen behålla det nuvarande reseavdraget och dessutom kraftigt höja avdraget per mil för arbetsresor med egen bil.

Författarna till debattartikeln konstaterar att finansdepartementet har slagit fast att regeringens nuvarande förslag har sju stora nackdelar. Bland annat minskar statens skatteintäkter i år med 1,6 miljarder.

– Skatteverket visade i våras att 44 procent av kostnaderna för reseavdraget beror på fusk och fel, till en förväntad kostnad på 3,1 miljarder kronor per år, heter det i artikeln.

Där konstateras också att kommuner och regioner tappar skatteintäkter på 6,8 miljarder årligen. Värst drabbas landsbygdskommunerna. Resandet med kollektivtrafiken förlorar, jämfört med de regler som riksdagen beslutade om i somras.

Att behålla det nuvarande avdragssystemet slår också mot låginkomsttagare eftersom ett skatteavdrag innebär en större skattelättnad, ju högre inkomst man har. Det beslut som riksdagen fattade i juni ger däremot en skattereduktion som är lika mycket värd, oavsett inkomst.

Att behålla det nuvarande systemet gör också att många som skulle ha fått ersättning för resor med buss, tåg, taxi eller cykel nu kommer att bli utan. Totalt handlar det om 290 000 personer. Eftersom män oftare tar bilen till jobbet och kvinnor oftare väljer kollektivtrafik eller cykel slår regeringens nya förslag negativt mot jämställdheten. För miljön innebär regeringens nya linje ökade utsläpp av växthusgaser och annan ökad miljöpåverkan.

– Regeringen, med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna, bör i höst rösta som de gjorde i somras; för ett färdmedelsneutralt, klimatsmartare och mer jämställt system som minskar fusket och felen, skriver artikelförfattarna.

Artikeln i Dagens Samhälle har undertecknats av Maria Stenström, Ansvarig för beteende och mobilitet, 2030-sekretariatet; Johan Wadman, vd, Svensk Kollektivtrafik;
Anna Grönlund, branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag; Karin Lexén, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen; Filippa Borgström, verksamhetsledare vid Klimatkommunerna; Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef för Tågföretagen; Bawer Coskun, förbundsordförande och vd Svenska Taxiförbundet; Per Hasselberg, ordförande Cykelfrämjandet; Peter Aldby, Country Manager, Move About; Lena Smidfeldt Rosqvist, vd Trivector Traffic; Christina Bernhardsson, ordförande för Svenska cykelstäder; Pelle Envall, vd Trafikutredningsbyrån; Joakim Stenberg, vd Svensk Cykling; Jesper Johansson, ordförande Gröna mobilister, Anders Roth expert hållbar mobilitet, IVL Svenska miljöinstitutet samt Lars Backström, vd Västtrafik.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Statssekreterare med tung profil - Tågföretagen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)