
Nu är den svenska bussbranschen kartlagd i detalj. Klicka här för att ladda ner rapporten.
Nu är den svenska bussbranschen kartlagd i detalj. Sveriges Bussföretag har presenterat sin omfattande, årliga rapport om branschen (klicka här). Den visar tydligt hur hårt pandemin har slagit mot bussföretagen, i synnerhet de som kör kommersiell trafik och turist- och beställningstrafik. Men rapporten visar också hur långt branschen har kommit i sitt miljöarbete, bussens betydelse för att klara persontransporterna och hur den svenska bussförarkåren blir allt äldre medan ungdomarna lyser med sin frånvaro i yrket.
På 40 späckade sidor kan man läsa sig till det mesta om svensk bussbransch, exempelvis att antalet bussar i trafik minskade kraftigt när pandemin bröt ut. 2019 var 14 900 bussar i trafik i Sverige, i början av det här året endast 13 600.
Mycket av nergången går att hänföra till att den kommersiella busstrafiken samt turist- och beställningstrafiken tvärnitade på grund av pandemin. Många företag ställde av sina bussar och bussförsäljningen störtdök. 2020 nyregistrerades 1839 bussar i Sverige, i fjol endast 832.
Resenärerna försvann i stor utsträckning. I den upphandlade trafiken rasade resandet, mätt i antal påstigningar, från 863 miljoner år 2019 till 551 000 i fjol. Procentuellt var raset mycket större i den kommersiella linjetrafiken, exempelvis expressbussar och flygbussar. Pandemin gjorde att mer än två tredjedelar av resenärerna försvann från 2019 till i fjol. 2019 gjordes 3,5 miljoner resor med den kommersiella linjetrafiken, i fjol endast en dryg miljon.
För den upphandlade trafiken innebar pandemin att biljettintäkterna störtdök, samtidigt som kostnaderna för trafiken ökade med nästan en miljard till 24,4 miljarder kronor. Jämfört med 2019 minskade biljettintäkterna i den svenska kollektivtrafiken med 7,2 miljarder kronor 2020. Under 2021 växer tappet till 7,3 miljarder kronor enligt Svensk Kollektivtrafiks och SKR:s beräkningar. SKR står för Sveriges Kommuner och Regioner.
Åldrande bussförare
Bristen på bussförare är ett ämne som uppmärksammats mycket i fackmedia och i debatten under de senaste åren. Siffrorna i rapporten belyser läget dramatiskt.
Rapporten från Sveriges Bussföretag visar hur antal innehavare av busskörkort, alltså D-behörighet, har minskat stadigt, år från år ända sedan år 2 000. Då hade 226 000 personer i Sverige busskörkort. I fjol var det 147 000 – men många av dessa arbetar inte som bussförare.
Samtidigt åldras bussförarkåren påtagligt och allt fler av förarna nalkas pensionsåldern. Enligt det statliga yrkesregistret fanns det år 2020 totalt 23 410 anställda buss- och spårvagnsförare i Sverige. Av dessa var mer än hälften, 12 765, 50 år eller äldre. Omvänt var endast knappt 5 100 förare 39 år eller yngre och färre än 1 000 av förarna var 29 år eller yngre.
Miljö
Att bussbranschen har kommit långt i sitt miljöarbete framgår tydligt av rapporten. Utsläppen av växthusgaser från busstrafiken har minskat dramatiskt, i synnerhet de senaste tio åren. 1994 släppte bussarna ut 900 000 ton växthusgaaser, år 2020 var det 200 000 ton.
Om man dessutom ser till hur stor del av busstrafiken som körs på fossilfria drivmedel, mätt i fordonskilometer, är utvecklingen de senaste åren slående. Nästan 95 procent av den upphandlade busstrafiken kördes fossilfritt förra året. Och även om elbussarna alltjämt utgör en mindre del av landets bussflotta ökar deras antal snabbt.2015 fanns 20 elbussar i trafik i Sverige, förra året var det 662.
Tillgängligheten är en viktig faktor för attraktiv kollektivtrafik. Nästan tre fjärdedelar av den upphandlade busstrafiken har således låggolv, nio av tio bussar är utrustad med ramp eller lift samt har rullstolsplats.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Nu behövs kraftiga åtgärder på båda nationellt, regionalt och kommunalt håll. Foto: Sveriges Bussföretag.
– Minskade biljettintäkter innebär svårigheter för såväl offentliga beställare som trafikföretag i den offentligt upphandlade trafiken. I de fallen delar av bussföretagens ersättning baserades på antalet resenärer innebar det under pandemin förluster, på några håll i landet stora förluster. Här ser vi att effekterna kvarstått även in i 2022. Nu behövs kraftiga åtgärder på båda nationellt, regionalt och kommunalt håll för att vi ska kunna bibehålla en busstrafik i världsklass. När nu våra nya politiska styren formas nationellt, regionalt och kommunalt behöver våra nyvalda politiker värna en robust kollektivtrafik för att skapa ett framtida hållbart samhälle, säger Anna Grönlund, vice vd och branschchef vid Sveriges Bussföretag.
Blir man inte lite trött på detta återkommande prat om förarbrist. Visst fakta ljuger inte,det man påtalar stämmer till 100%. Finns nu bussförare utbildning på gymnasiet.
Men hur många väljer buss,fakta som man kanske lite blundar för. För mer än 10 år sedan framfördes varning om att yrket är ett genomgångsyrke till något annat. Den som besvarade detta sa att om detta stämmer så är det allvarligt. Så är det fortfarande,har under en 10 årsperiod själv sett hur kollegor gått vidare till andra yrken.
90% av dessa var i ålderspannet 35-45 år. Detta är ju också fakta,tar man till sig denna typen av fakta?
Frågan är när förändringar kommer och vad dom behöver förändra. För kanske 30 år sedan va drömmen att köra buss något som många hade,idag lockar datayrkena mer. Så att rekrytera och framförallt bibehålla förare kräver förändringar i avtalet.