Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Persontrafik: Visionen om ökat resande ska bli verklighet

Svensk Kollektivtrafiks vice ordförande Ulrika Frick, Tågföretagens vice ordförande Henrik Dahlin och Sveriges Bussföretags ordförande Tomas Byberg diskuterade branschens nystart efter pandemin. Foto: Ulrika Frick.

Under pandemin genomgick kollektivtrafik-branschen ett stålbad. Men nu ska resenärerna vinnas tillbaka igen genom en nystart med olika satsningar som ska öka kollektivtrafikens attraktivitet. På Persontrafikmässans första dag presenterade branschen sin programförklaring om hur de tänker sig att föra satsningen i mål.

Av Paula Isaksson

Bakom satsningen står, som Bussmagasinet tidigare har rapporterat, branschorganisationerna Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen. Genom att göra gemensam sak hoppas de bidra till att lösa den akuta klimatkrisen och ge människor möjlighet att bo och arbeta där de vill. Målet är att 2030 ska fyra av tio motoriserade resor vara med kollektivtrafik.

– Vi hade det tufft under pandemin och fick säga till folk att inte resa med oss, men samtidigt skulle vi få allt att gå ihop. När pandemin började klinga ut kände vi att vi behöver ta ett ordentligt omtag för att locka tillbaka resenärerna och även få nya, sa Ulrika Frick (MP), vice ordförande i Svensk Kollektivtrafik.

I projektet, som knyter an till branschens tidigare mål om ett fördubblat resande, fokuserar organisationerna på fyra områden. Bland annat handlar det om göra den kollektiva resan attraktiv genom exempelvis förbättrad service, nya produkter och samordning av offentliga och kommersiella transporter.

Kollektivtrafiken måste också prioriteras både i trafiksystemet och vid planering av infrastruktur. Dessutom pekar branschen på behovet av nya smarta resenärslösningar och fler stolta medarbetare.

Men för att projektet inte ska stanna vid bara en vision måste staten skjuta till medel, menar de tre branschorganisationerna. På scenen medverkade bland annat Tomas Byberg, ordförande i Sveriges Bussföretag.

– Kollektivtrafiken är kittet i samhället och det finns en samsyn om att kollektivtrafiken bara blir viktigare och viktigare. Men sedan är det något annat när visioner ska fullföljas, ofta blir det ingenting för att det fattas pengar. Jag tror att vi behöver direkt riktade statliga medel för att kunna jobba vidare. Vi måste också vara duktiga på att använda indexmodellerna.

Programförklaringen tar upp flera områden där det behövs politiska reformer. Bland dem finns nollmoms på resor, subventioner av förnybara drivmedel, utvecklade stadsmiljöavtal, sänkt bussförarålder och särskilda medel till forskning och utveckling.

– Vi har alltid försökt få nå ut med de här frågorna men tillsammans kan vi göra det bättre, konstaterade Tomas Byberg.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)