Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen stoppar nya reseavdraget – generösare villkor för bilpendling

Det nuvarande reseavdraget blir kvar och avdraget för bilpendlare ökas har den nya regeringen beslutat. Foto: Ulo Maasing.

Den förändring av reseavdraget som kollektivtrafikens bransch-organisationer länge verkat för stoppas av den nya regeringen. Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna har kommit överens om att reseavdraget i sin nuvarande form ska behållas. Det innebär att den nya modellen för skattelättnad för arbetsresor som ska träda i kraft vid årsskiftet inte ska införas.

Parterna har även kommit överens om att de schablonbelopp som får dras av för kostnader för arbetsresor med egen bil eller förmånsbil ska höjas för att bättre motsvara de faktiska kostnaderna. För arbetsresor med förmånsbil som drivs med elektricitet ska dock inga ändringar göras i förhållande till dagens regler.

Förslaget innebär att avdraget för arbetsresor med egen bil höjs från 18,50 till 25 kronor per mil. Avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs från 6,50 respektive 9,50 till 12 kronor per mil.

Avdraget för förmånsbilar som helt drivs med el ska även i fortsättningen vara 9,50 kronor per mil.

Förslagen bedöms enligt regeringen sammanlagt minska skatteintäkterna med 1,6 miljarder kronor 2023.

Det var i juni som riksdagen beslutade att reseavdraget skulle ersättas med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion. Det skulle innebära att alla beskattas lika, oavsett om man kör bil, åker kollektivt, cyklar eller samåker till jobbet. Idag får man högre reseavdrag om man tar bilen istället för bussen eller tåget till jobbet. Enligt överenskommelsen mellan SD, L, M och KD kommer det nu att fortsätta att vara så.

Tillsammans med andra branschorganisationer hade då Svensk Kollektivtrafik och dess företrädare SLTF under många år bearbetat rikspolitikerna med debattartiklar, rapporter, pressmeddelanden, uppvaktningar och remissvar för att avskaffa det nuvarande reseavdraget.

Inför riksdagsomröstningen i somras uppmanade tre tunga företrädare för kollektivtrafiken i en debattartikel i Aktuell Hållbarhet (klicka här) riksdagen att rösta ja till förslaget om att ersätta reseavdraget med en skattereduktion. De var Pierre Sandberg på Tågföretagen, Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag och Johan Wadman på Svensk Kollektivtrafik.

De tre var Pierre Sandberg på Tågföretagen, Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag och Johan Wadman på Svensk Kollektivtrafik. De hävdade att dagens reseavdrag gynnar arbetspendling med bil framför kollektivtrafik. Nio av tio som idag gör avdrag pendlar med bil och bidrar till ökade klimatutsläpp.

De hänvisade också till siffror från Skatteverket som visar att fusk och fel med reseavdraget kostar samhället 2,4 miljarder kronor om året. 44 procent av kostnaderna för reseavdraget beror således på fusk och fel.

– Reseavdraget har framför allt blivit ett avdrag för högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som reser med bil, trots att bra kollektivtrafik ofta finns. Nästan hälften av kostnaderna för avdraget går till de tre storstadslänen, skrev Anna Grönlund, Johan Wadman och Pierre Sandberg i somras.

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Susanne Nyström: Regeringens bilpolitik saknar markkontakt - - Alla aktuella nyheter samlade på samma ställe

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)