Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart: En femhundring för att resa i hela landet

Den tyska regeringen har kommit överens med delstaterna om en digital månadsbiljett för drygt 500 kronor som gäller i all lokal och regional kollektivtrafik i landet, exempelvis som här i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Efter sommarens priskampanj med billiga resor med all regional och lokal kollektivtrafik har den tyska regeringen och delstatsregeringarna nu enats om finansieringen av en ny, billig digital månadsbiljett: Tysklandsbiljetten (Deutschlandticket). Biljetten ska kosta 49 euro, drygt 500 kronor, i månaden och gälla för obegränsat resande i lokal- och regionaltrafiken i hela landet. Kostnaderna för satsningen, tre miljarder Euro (cirka 33 miljarder kronor) ska delas mellan regeringen i Berlin och förbundsländerna, alltså delstaterna.

Tysklands kommunikationsminister Volker Wissing beskriver uppgörelsen mellan förbundsregeringen och delstaterna som historisk.

– Aldrig tidigare har det varit så lätt för människor i vårt land att använda buss och tåg. Vi tänker nytt om mobilitet och skyddar klimatet”, sa han när uppgörelsen blev klar.

Exakt när den nya, billiga månadsbiljetten ska införas är inte klart än, men enligt regeringen ska det ske ”snarast möjligt”. Det är därmed en öppen fråga om det kan ske vid årsskiftet.

Priset, 49 euro, är inte låst för all framtid utan kan komma att höjas framöver.

I somras kunde man resa med all lokal och regional kollektivtrafik i Tyskland för nio euro, cirka 100 kronor, per månad. Den nya Tysklandsbiljetten ska ha motsvarande giltighet.

Den tyska bussbranschens organisation, BDO, är kritisk till uppgörelsen och menar att förbundsstaterna får alldeles för lite i ekonomiskt bidrag från Berlin för att kollektivtrafiken ska vara tillräckligt finansierad samt få lättnader, inte bara för elpriset utan även för dieselpriset.

”Bussbolagen lämnas ensamma med de dramatiska dieselkostnaderna. Inget av de stödprogram som hittills har lanserats stöder de privata bussföretag som kör kollektivtrafik när det gäller de dramatiskt stöda energikostnaderna”, skriver BDO som varnar för indragen buss- och skoltrafik.

Christine Leonhardt, vd för den tyska bussbranschens organisation BDO. Foto; Ulo Maasing.

– De ökade energikostnaderna är och kommer att förbli en verklighet. De privata bussbolagen vet redan nu inte hur de ska betala bränsleräkningarna och kör varje kilometer med förlust, säger BDO:s vd Christiane Leonard.

Även företag som kör kommersiell expressbusstrafik är missnöjda med utformningen av Tysklandsbiljetten.

André Schwämmen, grundare och vd för FlixBus moderbolag Flix har således upprepade gånger framhållit att expressbussarna också bör omfattas av biljetten, och få ekonomisk ersättning för det.

Sommarens 9-eurobiljett slog hårt mot den kommersiella busstrafiken eftersom människor valde att resa med regional trafik istället, även om det innebar flera byten och längre restider.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)