Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL:s nya elbuss till Nobina

Nobina blir först i landet med VDL:s uppmärksammade elbuss nya Citea. Fyra bussar ska gå i trafik i Ale på uppdrag av Västtrafik. Bild: VDL.

Nobina, som är Nordens största bussoperatör, blir först i Sverige med att sätta den nya generationen av VDL Citea i trafik. Det blir de fyra första bussarna i landet av modellen som från grunden är utvecklad som elbuss. Bussarna är i klass 2-utförande och ska gå i regiontrafik på uppdrag av Västtrafik i Ale i Västra Götaland. Nya Citea visades för första gången i slutet av september på mässan Innotrans i Berlin och nyligen även på Persontrafikmässan i Stockholm.

Redan innan bussen kunde visas upp av VDL hade företaget fått stora beställningar ”på ritning” av den i många avseenden avancerade bussen.

– Vi har sålt omkring 550 bussar innan serieproduktionen har startat, uppgav VDL:S chef för kollektivtrafikbussar i en intervju i bussmagasinet.se nyligen.

– Den nya produktgenerationen bygger på  VDL:s långa erfarenhet av eldriven kollektivtrafik. Många intressanta tekniska lösningar och nya koncept borgar för låg energiförbrukning, lång räckvidd och hög komfort, både för förare och resenärer. Utvecklingen går mycket fort och som största kollektivtrafikoperatör i Norden, och med flest elbussar i flottan, ser vi fram emot ett spännande samarbete med VDL Bus & Coach, säger Jens Råsten, fleet manager på  Nobina Group.

De fyra bussarna till Nobina är lågentrébussar av den nya generationen VDL Citea LE-122 och hare ett batteripaket på 490 kWh. Bussarna ska sättas i trafik under sommaren nästa år.

– Nobina och VDL har samarbetat under många år. Det är fantastiskt att vi tillsammans är i framkant när eldrift på allvar blir förstahandsvalet även i regiontrafiken, säger Fredrik Dahlborg, vd för VDL Bus & Coach i Sverige.

Nya generationen VDL Citea är från början helt utvecklad för eldrift och har prestanda som gör det möjligt med utsläppsfri regiontrafik. Bussen har ett innovativt klimatsystem och en låg vikt genom att sidoväggarna är i komposit. Batterierna är till stor del integrerade i golvet och bidrar därmed till en låg tyngdpunkt, samtidigt som värmen från batterierna används till golvvärme för passagerarna. Som vi tidigare rapporterat har VDL lagt ner mycket arbete på förarmiljön.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)