Efter många turer är det nu klart att ett ny månadsbiljett införs i Tyskland till sommaren. Biljetten gäller för obegränsat resande på all lokal och regional kollektivtrafik i hela Tyskland, oavsett trafikmedel. Priset är modest: 49 euro, cirka 550 kronor. På fredagen enades transportministrarna i de tyska delstaterna samt regeringen i Berlin om att biljetten ska börja gälla den 1 maj med säljstart den 3 april. Samtidigt införs en ”jobbiljett” som arbetsgivare kan erbjuda sina anställda.
Eftersom 49-eurobiljetten bygger på statligt stöd måste den dock godkännas av EU-kommissionen som ännu inte har tagit ställning.
Biljetten är en uppföljning på den kampanjbiljett som infördes under tre månader i somras, 9-eurobiljetten. Den gav resenären tillgång till obegränsat resande i den lokala och regionala kollektivtrafiken i hela Tyskland för nio euro, en svensk hundralapp, per kalendermånad. Så billigt blir det alltså inte den här gången, men ändå väldigt billigt med svenska mått mätt.
Priset är också mycket förmånligare än vanliga månadsbiljetter i de tyska storstäderna.
Tysklandsbiljetten, Deutschlandticket, som 49-eurobiljetten har döpts till gäller på all lokal och regional kollektivtrafik i Tyskland, alltså inte bara i den region där den köpts. Däremot inte i interregional trafik. Biljetten förnyas automatiskt varje månad om inte resenären säger upp den.
Samtidigt införs en ”jobbiljett” som arbetsgivare kan erbjuda sina anställda. Arbetsgivaren köper Tysklandsbiljetten med fem procents rabatt. Förutsättningen är att biljetten säljs vidare till de anställda, och då ska rabatten vara minst 25 procent. Det innebär att den som köper sin 49-eurobiljett av arbetsgivaren får den 30 procent billigare än om hen hade köpt den direkt från sitt lokal- eller regionaltrafikbolag.
En fråga som inte är löst ännu är om Tysklandsbiljetten endast ska vara digital eller också kan finnas som pappersbiljett.
Den tyske kommunikations-ministern Volker Wissing har som ambition att biljetten uteslutande ska vara digital. Men den tyska kollektivtrafikbranschens organisation VDV vill att biljetten åtminstone inledningsvis även ska finnas som pappersbiljett eftersom alla VDV:s medlemmar inte kan erbjuda en digital biljett.
Priset på biljetten kan höjas från 2024. Enligt de planer som nu finns ska priset automatiskt följa inflationstakten.
Finansieringen då? Jo, här har regeringen i Berlin och delstatsministrarna kommit överens om att dela på finansieringen. Vardera parten skjuter till 1,5 miljarder euro, cirka 16,8 miljarder kronor för att finansiera biljetten. Dessutom stöttar regeringen i Berlin kollektivtrafiken med cirka 9,4 miljarder euro (105 miljarder kronor) i så kallade regionaliseringsmedel som delstaterna kan använda bland annat till att köpa bussar och tåg.
Lämna ett svar