Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dramatisk ökning av elbussarna

Störst på den europeiska elbussmrknaden i fjol var kinesiska Yutong, bland annat genom stora leveranser till Danmark.

Antalet elbussar i Europa fortsätter att öka på ett dramatiskt sätt. Och det är antalet batteridrivna bussar som fortsätter att skjuta i höjden. Bränslecellsbussarna fortsätter att utgöra en marginell marknad och antalet nya bränslecellsbussar backade påtagligt i fjol. Backade kraftigt i fjol gjorde även antalet nyregistrerade hybridbussar medan gasbussarna mest stod och stampade. Kartan över de olika bussleverantörernas ställning på marknaden fortsätter att förändras och bjuder på en del rejäla överraskningar. Det framgår av den omfattande årliga analysen från det holländska konsultföretaget Chatrou CME Solutions.

Det är det elfte året i rad som konsultföretaget och dess ägare Wim Chatrou presenterar sin unika kartläggning av alternativa drivlinor i europeisk bussbransch.

Rapporten visar tydligt att marknaden för stadsbussar i Europa är i snabb förändring. De gamla jättarna bland busstillverkarna har i flera fall fått se sig ordentligt omkörda av nya aktörer när det gäller elbussarna.

Ett exempel på det är svenska Volvo och Scania. Volvos marknadsandel när det gäller nyregistrerade elbussar i Europa uppgick i fjol till endast 5,6 procent. Scanias andel är så liten att företaget inte ens särredovisas i rapportren utan tillsammans med en rad andra leverantörer har förts in i kategorin ”övriga” med en sammanlagd marknadsandel om 5,8 procent.

Rapporten redovisar nyregistrerade stadsbussar på minst åtta ton och med alternativ drivlina, det vill säga gasbussar, hybridbussar, elbussar (batteribussar) samt bränslecellsbussar. Trådbussar ingår inte. Siffrorna skiljer inte mellan biogasbussar och naturgasbussar utan båda kategorierna räknas in bland gasbussarna. I praktiken är majoriteten av dessa naturgasbussar som helt dominerar gasbussmarknaden på kontinenten.

För åren 2012 – 2019 omfattar statistiken Västeuropa samt Polen, från och med 2020 omfattas de 27 EU-länderna samt Storbritannien, Island, Norge och Schweiz.

Diagrammet här nedan visar utvecklingen av bussar med alternativ drivlina under åren 2012 – 2022.

Utvecklingen i Europa när det gäller nyregistreringar av bussar på minst åtta ton och med alternativ drivlina. Svart = totalt; blått = hybridbussar; grönt = gasbussar; orange = elbussar; rött = bränslecellsbussar. Siffrorna för 2012 – 2019 avser Västeuropa samt Polen, för 2020 – 2022 EU-länderna samt Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. Diagram: Chatrou CME Solutions.

Flest nyregistrerade elbussar i fjol kan Storbritannien stoltsera med: 685 bussar, vilket motsvarar 16,5 procent av alla nya elbussar i de 31 länderna i Chatrous rapport.

På andra plats på tio-i-topplistan kommer Tyskland (581 bussar, 14,0%) följt av Frankrike (549 bussar, 14,0%), Danmark (381 bussar, 9,2%), Finland (279 bussar, 6,7%), Sverige (265 bussar, 6,2%), Norge (216 bussar, 5,2%), Rumänien (161 bussar, 3,9%), Polen (149 bussar, 3,6%) samt Luxemburg (138 bussar, 3,3%.

Hybridbussrna backar kraftigt, medan de nyregistrerade gasbussarna öka något. Det beror på antalet sådana i regiontrafik. Antalet nyregistrerade gasbussar för regiontrafik ökade från 864 år 2021 till 978 2022.

Rapporten visar tydligt att elbussmarknaden i Europa är fragmentiserad och att ingen busstillverkare har en dominerande ställning.

Förra året registrerades totalt 4 152 elbussar (trådbussar oräknade) i EU, Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. Störst marknadsandel hade kinesiska Yutong med 11,5 procent av elbussmarknaden och 479 nyregistrerade bussar. En starkt bidragande orsak till Yutongs ställning är stora framgångar i Danmark och Norge.

Näst störst var i fjol BYD – Alexander Dennis (465 bussar, 11,2% marknadsandel), Mercedes-Benz (405 bussar, 9,8%) och Iveco – Heuliez (347 bussar, 8,4%).

Diagrammet nedan visar fördelningen mellan de 16 största elbussleverantörerna i fjol. De svarade för 94,2 procent av alla nyregistrerade eldrivna stadsbussar i de 31 länderna förra året.

Elbussmarknaden i Europa är fragmenterad. Sexton tillverkare svarade förra året för 94,2 procent av alla levererade eldrivna stadsbussar över åtta ton i de 31 länder som rapporten täcker. Trådbussar är inte inräknade. Diagram: Chatrou CME Solutions.

Sett till hela tioårsperioden 2012 – 2022 då 12 653 elbussar registrerades i de aktuella länderna, har Solaris störst marknadsandel, 11,6 procent, följd av BYD 11,1 procent, VDL med 10,4 procent, BYD/Alexander Dennis med 10,0 procent, Yutong med 8,8 procent, Mercedes-Benz med 7,8 procent och Volvo med 6,6 procent.

Bränslecellsbussarna fortsätter att vara en marginell del av bussmarknaden. I fjol registrerades 99 sådana bussar i de 31 europeiska länder som rapporten omfattar. Över hälften av dessa, 54 bussar, kom från Solaris med portugisiska Caetano på andra plats (16 bussar) och nordirländska Wrightbus på tredje (11 bussar). I praktiken minskade marknaden för bränslecellsbussar kraftigt i fjol. 2021 registrerades 158 sådana i de aktuella länderna.

Diagrammet nedan visar nyregistrerade elbussar över åtta ton i de aktuella europeiska länderna under åren 2012 – 2022, fördelade på land.

Nyregistrerade eldrivna stadsbussar på minst åtta ton i Europa under åren 2012 – 2022 fördelade på länder. Diagram: Chatrou CME Solutions.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)