En rejäl ekonomisk smäll hotar bussföretag, åkerier och andra som använder biogas. Detta, sedan EU-domstolen har underkänt Sveriges tioåriga skattebefrielse från EU-kommissionen. Enligt TT stoppas alla avdrag och återbetalningar från och med tisdagen. Branschorganisationen Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, uppger att kostnaden för att köra bussar och lastbilar på biogas ökar med tio kronor per mil till följd av domen. ”Ett hårt slag för den gröna omställningen”, kommenterar Transportföretagen. Regeringen lovar att arbeta aktivt för att snabbt få nya skattebefrielser för biogas på plats.
– Domen sätter tyvärr många svenska företag i en svår sits och det finns ett behov av att lösa situationen. Därför kommer regeringen att arbeta aktivt med EU-kommissionen för att så snabbt som möjligt uppnå fortsatt skattebefrielse med så stor rättssäkerhet för branschens aktörer som möjligt, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M).
– Det här är ett hårt slag för transportsektorn och de företag som väljer att gå före i den gröna omställningen genom att använda sig av biogas. Transportsektorn är en lågmarginalbransch och det slår undan benen på företagen som kämpar i den gröna omställningens framkant, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Tidigare har Skatteverket årligen beviljat avdrag eller återbetalning till cirka 700 företag, med drygt 1,5 miljarder kronor.
Sommaren 2020 godkände EU-kommissionen en tioårig förlängning av Sveriges skattebefrielse för biogas, något som krävs då skattebefrielsen räknas som statsstöd. Kommissionens godkännande överklagades dock till tribunalen, EU-domstolens första instans, som upphävde besluten i en dom som kom i slutet av december.
Nu har den domen vunnit laga kraft.
Domen handlar dock inte om den svenska skattebefrielsen är förenlig med EU:s statsstödsregler eller inte, utan om kommissionens beslut har gått rätt till. Tribunalen anser att man borde ha inlett ett så kallat formellt granskningsförfarande för att kunna besluta om den svenska skattebefrielsen. Det innebär bland annat att olika aktörer och intressenter får möjlighet att lämna synpunkter på stödet innan kommissionen fattar sitt beslut.
– Transportsektorn har tagit ett stort ansvar i den gröna omställningen. Vi fick i februari lugnande besked av Elisabeth Svantesson att regeringen jobbade för att skattebefrielsen skulle vara kvar. Men gårdagens besked är inte lugnande och väcker fler frågor än svar. Nu måste regeringen presentera andra ersättningssystem för den offensiva gröna omställningen inom transportsektorn, säger Marcus Dahlsten.
Transportföretagen anser att regeringen borde ha överklagat domen.
Regeringen säger dock att man har bedömt att möjligheterna är ytterst begränsade att få ett ändrat domslut genom ett överklagande. Istället fokuserar man därför i stället på att driva på processen och samarbeta med kommissionen i den formella granskningen. Ett överklagande skulle även kunna innebära att hela processen ytterligare drar ut på tiden, enligt regeringens bedömning.
Finansminister Elisabeth Svantesson och näringsminister Ebba Busch (KD) har nu skrivit till EU-kommissionen för att understryka betydelsen av skattebefrielsen för klimat, industri och energiomställning.
Lämna ett svar