Avsevärt lägre driftskostnader samt ett sätt att möta bussförarbristen som är stor i hela Europa. Det är de viktigaste argumenten för autonoma, självkörande bussar anser busstillverkaren MAN. Tillsammans med lokaltrafiken i München ska MAN i ett gemensamt projekt testa en av tillverkarens fullstora, eldrivna stadsbussar i autonom linjetrafik. Syftet är att i framtiden kunna använda autonoma bussar i kollektivtrafiken. Pilotprojektet i München är planerat att inledas 2025.
I projektet, som är döpt till MINGA, samarbetar MAN med staden München, dess lokaltrafikföretag MVG och det regionala trafikföretaget MVV.
Bakgrunden är att München med förorter under de senaste åren har haft en kraftig befolkningstillväxt. Samtidigt har trafiken i staden ökat. För att möta utvecklingen behöves mer kollektivtrafik, dels traditionell linjetrafik, dels anropsstyrd trafik.
Samtidigt är en utbyggd kollektivtrafik svår att finansiera på grund av kraftigt ökade kostnader. Även den omfattande bussförarbristen i hela Tyskland begränsar möjligheterna att bygga ut kollektivtrafiken.
Det är där som autonom busstrafik kommer in som en möjlig lösning på båda utmaningarna. Avancerad, intelligent teknik minskar inte bara behovet av personal. Även de totala kostnaderna för att äga bussarna, (TOC, Total Cost of Ownership) kan minskas med upp till 50 procent, bedömer MAN.
Förutom tre till fem mindre, självkörande bussar, ska också en fullstor stadsbuss ingå i projektet. Det är den batterielektriska Lion´s City E som också har varit mycket framgångsrik på den svenska marknaden. Bussen ska gå i trafik på en av busslinjerna i München. linje 144, son går genom olympiaparken i staden. Under projekttiden, 20225, ska en säkerhetsförare finnas ombord.
– Hållbarhet är en central del av vår företagsstrategi. Därför arbetar vi å ena sidan ständigt med att satsa på eldrift. Å andra sidan arbetar vi med automatisering och digitalisering. Det här projektet, MINGA, är ett viktigt steg för oss på vägen mot en ändrad mobilitet, säger Barbaros Oktay, chef för bussverksamheten vid MAN Truck & Bus.
I projektet i München medverkar en rad aktörer. Bland dessa finns universitetet i Stuttgart, tekniska högskolan i Karlsruhe, busstillverkaren Ebusco, trafikkontoret i München och den tyska lokaltrafikföreningen VDV.
Projektet finansieras med cirka 140 miljoner kronor av det tyska kommunikationsdepartementet i Berlin.
Ett av det dunaste uppfinningar som finns! Mer arbetslöshet och ingen säkerhet i trafik!
Dags att söka nytt jobb, innan man blir för gammal.
Säkert fler unga ska nu söka till bussförarutbildning 🙂