Kollektivtrafiken i Storstockholm har ett hål på över två miljarder kronor i en budget på 25 miljarder. Nu kräver Region Stockholms trafikregionråd Anton Fendert (MP) att regeringen skjuter till extra pengar till regionen för att undvika höjda biljettpriser och en sämre turtäthet i SL-trafiken. I så fall drabbas främst busstrafiken i Stockholms innerstad, skriver Dagens Nyheter.
– Det här är en situation som inte bara Region Stockholm står inför, utan många regioner och kommuner i hela Sverige står inför. Regeringen är på väg att skapa vad jag skulle vilja kalla en välfärdsslakt som går ut över kollektivtrafiken, säger Anton Fendert till DN.
Han karakteriserar läget som extremt allvarligt. För att täcka underskottet skulle SL behöva höja priset på månadskortet med 400 kronor från dagens 970 kronor, uppger Fendert. Samtidigt betonar han att en sådan höjning inte är aktuell.
– Vi kommer inte att genomföra den typen av prishöjningar på SL-kortet, utan det här är en situation som regeringen måste styra upp, säger han till DN.
Om SL behöver göra stora besparingar ligger busstrafiken i Stockholms innerstad illa till.
– Där är det motiverat att göra förändringar och det kommer vi att göra. Det är ett av de verktyg som man kan använda sig av, säger Anton Fendert.
Han menar dock att SL inte klarar att täcka upp hålet i budgeten utan statligt stöd. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) avvisar dock kraven enligt DN. Han hänvisar till att kollektivtrafiken är kommunernas och regionernas ansvar.
– Nu slår vänsterstyrets trafikhaveri ut i full blom som en oönskad maskros på våren. Jag har varnat för detta, det ohållbara i förd politik och att nedskärningar kommer att bli resultatet. Stockholm behöver utveckla och inte avveckla sin kollektivtrafik, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Med upphandlad kollektivtrafik skulle det ju bli billigare eller hur?
Folk tycker redan idag att 970 kr är för mycket. Ja, antalet plankare har ökat rejält de senaste åren. Till plankare räknar jag även de som åker till halva priset, fastän de varken är barn, pensionär eller student. Föräldrar som skickar in sitt barn (+7 år) i bussen och sedan kommer efter med en terminsbiljett är väl att betrakta som två plankare? Politikerna är dåliga på att informera om att det inte är gratis att åka buss, någon måste betala din biljett om du inte själv gör det, frågan är varför hederligt folk ska stå för fiolerna, alltid?
Så, om man nu får ställa den stora frågan? Hur många miljoner i vinst har bussbolagen fått, och skickat till de utländska ägarna, istället för att återinvestera i allas vår kollektivtrafik?
Saknas pengar?
Det verkar inte så när det slängs ut stora belopp på Roslagsbanan’s förlängning till Odenplan som är en politikerönskan snarare än trafikanternas.
Jag tycker inte den nuvarande regeringen skall skjuta till pengar. Den rödgröna röran har lovat allt till alla och nu står man där med tomma fickor. Vad som behövs är en stram, restriktiv och ansvarsfull politik skulle göra att välfärden och kollektivtrafiken fungerar som den ska. Det kommer dock inte fungera med nuvarande styret i Stockholms län
20 år med en höger budget och 14 år med aliansen / tidö och 30 år med upphandlingar och bolagisering av gatukontoret. Förfallet är ett faktum. Idag så har kunskapen om busstrafiken ersatts av politiker, bussbolagschefer och konsulter.
Allt framröstat av arbetarna själva…