Oslo, som med råge är den största elbusstaden i Norden, ökade på söndagen sitt försprång ännu mer, samtidigt som Stockholm sladdar efter när det gäller antal elbussar i kollektivtrafiken. Den 16 april sattes ytterligare 183 nya, eldrivna ledbussar i trafik i den norska huvudstaden. Samtidigt infördes på söndagen ett nytt biljettsystem som innebär att den som reser på enkelbiljett betalar mindre per resa, ju fler resor han eller hon gör under en månad. För första gången på femton år sänks priset på enkelbiljetter i Oslo.
De många nya elbussarna är resultatet av en trafikupphandling som bussföretaget Unibuss vann och som hade trafikstart den 16 april. Upphandlingen gällde några av Norges mest använda busslinjer, fyra linjer med sammanlagt 143 000 påstigande varje dag. Dessutom elektrifierades en rad andra linjer.
Innan slutet av det här året kommer kollektivtrafiken i Oslo att vara i det närmaste utsläppsfri. Då kommer spårvagnar, tunnelbana, bussar och båtar att vara eldrivna.
Därmed når Oslo målet om utsläppsfri kollektivtrafik fem år tidigare än planerat.
– Vi har efterfrågat, undersökt och testat nollutsläppsteknik tillsammans med leverantörerna medan marknaden alltjämt var omogen och tekniken dyr och osäker. I våra anbud har vi formulerat vad vi velat uppnå. Marknaden svarade med utsläppsfria lösningar, och det gick fortare än någon kunde föreställa sig, säger Bernt Reitan Jenssen, vd för trafikhuvudmannen Ruter som svarar för kollektivtrafiken i Oslo och Akershus.
De nya bussarna är levererade av Solaris och har batteripaket på över 500 kWh vilket ger dem en räckvidd på över 250 kilometer. De drivs av en elektrisk centralmotor på 240 kW. Laddning sker i depå.
Under 2023 kommer Oslo att få totalt 320 nya elbussar. Förutom de 183 som nu sätts i trafik kommer ytterligare 137 nya elbussar på två trafikavtal i östra Oslo med trafikstart i december.
Nya, billigare enkelbiljetter
Osloborna fick inte bara nya elbussar under söndagen. De fick också billigare enkelbiljetter i kollektivtrafiken, för första gången på femton år. Den nya biljetten, Reis, ger resenärerna mer rabatt ju oftare de reser.
Bakgrunden är de förändrade resmönster som har etablerats under och efter pandemin. Ruter konstaterar att många kunder inte tycker att de längre kan planera sitt resande flera veckor framåt. Mer arbete hemifrån har gjort att femdagarsveckan på kontoret har blivit två- eller tredagarsvecka för många arbetstagare.
Med Reis siktar Ruter in sig just på denna kundgrupp.
– Det här är början på ett helt nytt tänkande när det gäller biljetter. 30-dagarsbiljetten kommer även i framtiden att vara en mycket bra lösning. Men många vill eller kan inte planera sin vardag långt framåt och för dem erbjuder vi nu flexibla enkelbiljetter. Det ska också i framtiden löna sig att resa kollektivt och därför ger vi mer rabatt på biljetten ju mer man reser, säger Bernt Reitan Jenssen.
Reis kan endast köpas via den senaste versionen av Ruters app. Varje biljettköp ger kunden en allt högre personlig rabatt som alltid är baserad på hur ofta kunden har rest de senaste 30 dagarna. Rabatten gäller för alla enkelbiljetter: vuxna, pensionärer eller barn.
För dem som inte använder appen räknar Ruter med att till sommaren ha en liknande lösning klar för resenärer som har Ruters kort.
Lämna ett svar