Sju företag kom in med anbudsansökan till SL:s stora upphandling av busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna där politikerna i Region Stockholms trafiknämnd fattade tilldelningsbeslut på tisdagen. Av de sju företagen valde endast tre att lägga anbud på den stora upphandlingen: Keolis, Nobina och VR Sverige. Som vi tidigare rapporterat (klicka här) vann Keolis upphandlingen som vid trafikstarten den 19 augusti nästa år omfattar 54 busslinjer och 1 400 busshållplatser. 80 procent av trafiken ska köras med elbussar. Avtalet löper på tio år och SL räknar med att trafiken blir billigare än idag.
Upphandlingen gällde inte bara att köra busstrafiken utan den vinnande operatören får ett helhetsuppdrag som bland annat även omfattar trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning samt drift och underhåll av hållplatser och depåer.
Som en följd av pandemin och dess påverkan på resandet även nu har SL valt ett rent bruttoavtal, ett produktionsavtal, för den inledande delen av avtalsperioden. När resandet väl har nått en viss nivå ändras ersättningen till en kombination av produktionsavtal och ett avtal där ersättningen baseras på antalet biljetter som operatören validerar, ett så kallat VBP-avtal.
För att välja vilket anbud som ska vinna har SL dels sett till det pris som företagen har erbjudit, dels till den kvalitet de har visat att de kan erbjuda. Där har flera kvalitetskriterier vägts in. För brister i kvaliteten har SL gjort ett påslag på respektive företags anbudspris. Därmed har man fått fram ett jämförelsepris som har avgjort upphandlingen.
För de tre företagen blev resultatet det här (siffrorna gäller per år under den tioåriga avtalsperioden):
Keolis
Anbudspris: 548 001 000 kr
Påslag för kvalitetsbrister: 13 750 000 kr
Jämförelsepris: 561 751 000 kr
Nobina
Anbudspris: 563 585 184 kr
Påslag för kvalitetsbrister: 10 000 000 kr
Jämförelsepris: 573 585 184 kr
VR Sverige
Anbudspris: 581 003 696 kr
Påslag för kvalitetsbrister: 13 750 000 kr
Jämförelsepris: 594 753 696 kr
– Det vinnande anbudet har bedömts vara ekonomiskt rimligt och bärkraftigt. Kostnaderna för trafiken väntas bli lägre jämfört med befintliga avtal, skriver SL-chefen David Lagneholm.
Lämna ett svar