Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Reduktionsplikten sänks till sex procent – Transportföretagen kritiska

Marcus Dahlsten, Transportföretagen: Regeringen går för långt. Foto: Transportföretagen.

Regeringen och Sverigedemokraterna har nu enats om att reduktionsplikten ska sänkas till sex procent för både diesel och bensin. Det innebär att dieseln och bensinen ska späs ut med icke fossila drivmedel tills deras utsläpp minskar med sex procent, jämfört med om man inte hade spätt ut dem alls. Transportföretagens vd Marcus Dahlsten varnar för att en sänkt reduktionsplikt kan bromsa transportsektorns omställning till hållbara drivmedel. I Transportföretagen ingår Sveriges Bussföretag.

Sänkningen av reduktionsplikten ska genomföras vid årsskiftet och den nya, lägre nivån ska gälla under den nuvarande mandatperioden. Sänkningen innebär att priset på diesel väntas sjunka med cirka 5,50 kronor per liter.

I dag ligger den svenska reduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

– En förändring är helt nödvändig, men vi anser att regeringen går för långt med en sänkning av nivån till 6 procent. Vi anser också att det är anmärkningsvärt att regeringen inte signalerar hur utvecklingen ska se ut efter mandatperioden. I en så viktig fråga som den gröna omställningen behöver transportsektorn tydliga och långsiktiga spelregler, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.

– Transportföretagen har i dialog med regeringen presenterat beräkningar av vilka nivåer som krävs för att Sverige, i första hand, ska klara sina ambitiösa krav och åtaganden gentemot EU. Beräkningarna visar att regeringen kunde ha återgått till de nivåer som gällde när reduktionsplikten infördes och att en framtida utveckling mer tar hänsyn till verkliga förutsättningarna för exempelvis utbudet av biobränsle. Biodrivmedel kommer spela en roll i omställningen men givet den relativt låga nivån reduktionsplikten som regeringen presenterar idag finns det ännu starkare skäl att ytterligare snabba på elektrifieringen.

Till SR Ekot säger Marcus Dahlsten:

– En rad av våra medlemsföretag har gjort investeringar och går mot elektrifiering. När man då genomför sänkningar av det här slaget kan det bromsa upp omställningen på ett sätt som inte gynnar varken branschen på lång sikt eller samhället i stort.

Drivmedelsjätten Preem tvivlar på riktigheten i Tidöpartiernas uppskattning att dieselpriset kan bli 5:50 kronor billigare med sänkt reduktionsplikt.

– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

Han varnar i stället för att det kan bli brist på diesel, eftersom det kommer att behövas mer fossil oljanär reduktionsplikten sänks. Preem investerar istället mångmiljardbelopp för att ställa om sin verksamhet till produktion av fossilfritt. Den strategin ligger fast, trots regeringens besked om reduktionsplikten.

Även 2030-sekretariatet är kritiskt till sänkningen.

– Uselt för klimatet, riskabelt för statskassan och med överdrivna förhoppningar om sänkta kostnader vid pump, summerar 2030-sekretariatet sin kritik.

– Reduktionsplikten minskar kostnadseffektivt Sveriges klimatpåverkan genom att den använder befintlig infrastruktur, befintliga drivmedel och befintliga fordon. Därför har den haft stöd av alla partier utom Sverigedemokraterna, och därför blir det tufft att kompensera för utsläppsökningarna med en kraftigt sänkt reduktionsplikt – men inte omöjlig,  säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet ifrågasätter också om bensinen och dieseln blir så mycket billigare av sänkt reduktionsplikt.

– Reduktionsplikten har varit fryst sen 1 januari 2022. Under den tiden har dieselpriset stigit med över sex kronor litern, för att sedan sänkas igen – det har uppenbart andra förklaringar, som oljepriset, Rysslands krig mot Ukraina och Sveriges svaga krona, säger Mattias Goldmann.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Kan bara hålla med. Detta är fel väg att gå, hur kan man inte förstå det från politiskt håll?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)