Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Förenklade kör- och vilotidsregler behövs

Tillämpningen av dagens kör- och vilotidsregler är alltför stelbent, anser Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Foto: Ulo Maasing.

Inställd tågtrafik har under det senaste året gjort att behovet av ersättningsbussar har varit, och är stort. Lokförarbrist och underhållsarbeten har i stor utsträckning bidragit till problemen som enligt Trafikverket fortsätter under året. Men för att bussar på ett effektivt sätt ska kunna ersätta tågtrafiken krävs det förenklade regler för kör- och vilotider, skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Göteborgs-Posten (klicka här).

Det är svårt att få fram tillräckligt många bussar till ersättningstrafiken. En av orsakerna är stelbenta regelverk, skriver Marcus Dahlsten och Anna Grönlund i artikeln.

– När tåget uteblir är det viktigt att trafiksäkra, klimatsmarta och trygga alternativ finns, och att de kan vara på plats snarast möjligt. Bussen är därför för många räddningen. Att busstrafiken i sådana lägen fungerar är också viktigt inte minst för besöksnäringen, som är beroende av människors resor fungerar till olika delar av Sverige i semestertider, skriver de båda.

Samtidigt pekar de på att busstrafiken har svårt att få fram tillräckligt många bussar och förare för att kunna hjälpa strandsatta tågresenärer. Möjligheterna att ersätta annan trafik förvärras av regelverket för kör- och vilotider för busstrafik. Reglerna gör att de tillgängliga förarna inte kan säkra en tillräcklig ersättningstrafik, menar Dahlsten och Grönlund.

– Reglerna för kör- och vilotider syftar bland annat till att förbättra trafiksäkerheten, vilket är ett av de mest prioriterade områdena för Sveriges Bussföretag och dess medlemmar. Samtidigt är det inte det enda skyddsvärdet i denna situation. Resenärernas behov av tillgängliga transporter är också en viktig prioritering. Regelverket behöver ta bättre hänsyn till detta och ge en större flexibilitet, skriver de båda företrädarna för bussbranschen.

De riktar också skarp kritik mot Transportstyrelsen som enligt dem inte visat någon vilja att göra något åt problemet.

– Myndigheten bär ett tungt ansvar om ingen förändring sker, skriver Anna Grönlund och Marcus Dahlsten.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Att jämföra tågersättning med snöröjning gällande arbetstider är väl sådär. När man delger ett akut spårarbete för underhåll,hur lång framförhållning har man då?
    Troligen tillräckligt för att informera resenärer och bussbolag.
    Personalbrist är ju ett stort problem,fattas ju bussförare och lokförare samt ombordpersonal. Men är det även brist på fordon så är det ännu värre. De bolag som brukar köra tågersättning har ju anpassat fordonsflottan till sin verksamhet.
    Det kostar ju att ha extra bussar.
    Samma med bussförare,många som är timanställda eller pensionärer som utför detta jobb. Fastanställd personal ska ju ha semester och där har man ett tapp med över semesterperioden. Att inte 9-10 timmars körtid då inte skulle räcka känns lite märkligt. Gör man schemat ännu tuffare finns risken att personalbristen ökar. Räcker att läsa om flykten från sj, lösa bristen med att befintlig personal jobbar mer funkar inte.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)