Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lyckat med påstigning i alla dörrar

Påstigning genom samtliga dörrar på Sveriges mest belastade busslinje har varit lyckat. Foto: SL.

Sedan augusti förra året har SL i Storstockholm testat med påstigning i alla dörrar på stomlinje 4 i Stockholm. Linjen är Sveriges mest belastade busslinje. Resultatet är lyckat med ett flertal positiva och få negativa effekter, konstaterar nu SL i en utvärdering av försöket. Kortare restider och hållplatstider samt minskat fusk jämfört med innan försöket, summerar SL.

Mest positivt är minskad hållplatstid och restid.. Under vardagarnas högtrafik har hållplatstiden minskat med nästan sex minuter per avgång. Det är en minskning av hållplatstiden med 36 procent. Numera utgör hållplatstiden en femtedel av den totala restiden på linjen. Tidigare var det en tredjedel.

Men restiderna har inte minskat lika mycket som hållplatstiderna – under högtrafik med cirka fyra procent. Det beror enligt SL på flera faktorer. Men SL pekar särskilt på en generellt sämre framkomlighet på flera sträckor längs linjen på grund av vägarbeten och att signalprioriteringen för bussarna har fungerat bristfälligt.

Resandet på linjen har ökat sedan pilotprojektet inleddes, men det har skett utan att belastningen ombord har ökat. Undersökningar bland passagerarna bekräftar bilden.

Fuskåkningen ökade när försöket inleddes, men ligger nu på en lägre nivå än under våren 2022, det vill säga innan pilotprojektet. Det beror enligt SL troligen på utökade och riktade biljettkontroller på linje 4. Valideringsgraden på linjen har ökat från 84 till 94 procent. Påstigning i alla dörrar har inte lett till ett intäktsbortfall, snarare tvärtom, konstaterar SL.

Undersökningar som SL har gjort visar också att resenärerna har upplevt försöket som positivt, främst på grund av snabbare påstigningstid, mindre trängsel och minskade köer.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)