Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardsmäll hotar kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken hotas av en miljardsmäll i år – tuffast är läget i Region Stockholm men även Västra Götaland, Jönköping, Skåne och Västernorrland riskerar ett stort underskott. Foto: Ulo Maasing.

2023 blir ett tufft år för kollektivtrafiken i Sverige. Kostnaderna väntas stiga kraftigt på grund av inflationen. Samtidigt har inte resenärerna återvänt till samma nivå som innan pandemin. Regionerna riskerar ett budgetunderskott för kollektivtrafiken på 2,5, kanske över tre miljarder kronor. Men det kan vara värre än så eftersom det finns en risk för att regionerna har överskattat kollektivtrafikens intäkter. Konsekvenserna kan bli allvarliga, varnar Sveriges Bussföretag.

Siffrorna finns i en analys som konsultföretaget EY har gjort på uppdrag av organisationen. EY har samlat in data från landets regioner samt från branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. De visar att regionerna, som svarar för kollektivtrafiken, i snitt räknar med en inflation på 4,6 procent i år. Men Konjunkturinstitutet räknar med en inflation på 8,8 procent.

Om Konjunkturinstitutets prognos slår in blir budgetunderskottet för kollektivtrafiken drygt tre miljarder kronor.

– Mycket talar för att regionernas kostnadsbudget är i underkant för 2023. Det som ytterligare talar för detta är att regionerna underskattade kostnadsutvecklingen även 2022. Då underskattade 17 av landets 21 regioner kostnadsutvecklingen, skriver EY i sin analys.

Samtidigt varnar rapporten för att regionerna kan vara alltför optimistiska när det gäller biljettintäkterna under året. Enligt budget ska ökningen av intäkterna bli två miljarder i år.

– Det förutsätter ökade biljettintäkter med cirka tio procent, jämfört med 2022. Det framstår som en högt estimerad men inte orealistisk prognos, skriver EY.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Vi riskerar en negativ spiral. Foto: Ulo Maasing.

Neddragningar
– Underskottet riskerar att leda till neddragningar i form av minskad turtäthet. Det kommer leda till att färre personer väljer att resa med kollektivtrafiken och därmed är vi inne i en negativ spiral.

– Nu är det i stället tid att öka attraktionskraften för det kollektiva resandet så att fler väljer att ta bussen när de ska resa till arbete, skola och fritidssysselsättningar. Inte minst då det är det mest klimatsmarta transportsättet, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Värst drabbas de tre storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Det möjliga budgetunderskottet i de fyra regioner som kan drabbas hårdast är:

Stockholm: 1,9 miljarder
Västra Götaland: 404 miljoner
Skåne: 311 miljoner
Jönköping: 237 miljoner

Räcker orken?
I rapporten konstaterar EY att genomlysningen av kollektivtrafikens ekonomi väcker nya frågor som måste tacklas.

Det gäller bland annat nya krav på kollektivtrafiken som växer fram på grund av ändrade resmönster efter pandemin. Nya modeller behövs för prissättning, likaså tidtabeller som passar människor som arbetar flexibelt. I Stockholm har exempelvis andelen intäkter från periodbiljetter minskat från 73% före pandemin till 61% och enkelbiljetter har samtidigt ökat från 27% till 39%.

Hur länge orkar regionerna hålla kollektivtrafiken under armarna, frågar rapporten? Foto: Ulo Maasing.

Rapporten ställer också frågan hur länge regionerna kommer att orka hålla kollektivtrafiken under armarna.

– Om resenärerna inte återkommer i samma utsträckning som före pandemin kommer det att krävas prishöjningar, neddragningar i trafiken eller en kombination av båda, konstaterar EY.

Rapporten pekar också på att kostnaderna för kollektivtrafiken i framtiden kan öka därför att bussföretagens kostnader under senare år har ökat mycket mer än huvudmännens. Branschprisindex för bussbranschen visar på en 36-procentig kostnadsökning mellan 2018 och 2022. Samtidigt har huvudmännens kostnader ökat med cirka 17 procent.

– När trafikavtalen förnyas kommer troligen en korrigering att ske, heter det i rapporten.

I klartext innebär det att bussföretagen kommer att lägga anbud som täcker deras kostnadsutveckling och att huvudmännens kostnader kommer att öka ytterligare i takt med att avtal förnyas.

Klicka här för att ladda ner rapporten från EY.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)