Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU fastställer krav på laddmöjligheter för bussar och lastbilar

EU:s ministerråd klubbade på tisdagen nya krav på laddinfrastruktur för el- och bränslecellsfordon. Foto: Man Truck & Bus.

EU:s ministerråd godkände på tisdagen nya krav på ladd- och tankinfrastruktur för el- och bränslecellsfordon i EU-länderna. För bussar och lastbilar innebär det att det ska finnas kraftfulla laddstationer på minst var 60:e kilometer längs det europeiska stomvägnätet och minst var 100:e kilometer längs andra huvudvägar. Utbyggnaden ska ske stegvis.

För tunga fordon, det vill säga bussar och lastbilar, gäller att femton procent av de så kallade TEN-T-vägarna i slutet av år 2025 ska ha laddstationer på minst var 120:e kilometer. TEN-T är det europeiska stomnätet för bland annat vägar och järnvägar.

År 2027 ska 50 procent av dessa vägar täckas in och senast i slutet av 2030 ska laddstationer finnas på minst var 60:e kilometer på stomnätet och var 100:e kilometer på anslutande huvudvägar.

Laddstationerna för tunga fordon ska ha en minsta effekt om 350 kW.

För personbilar sk snabbladdningsstationer om minst 150 kW finnas var 60:e kilometer.

Tankstationer för vätgas till bränslecellsfordon ska år 2030 finnas, dels i alla knutpunkter längs huvudvägarna, dels minst var 200:e kilometer längs huvudvägarna.

De nya reglerna ingår i EU:s så kallade ”Fit for 55”-paket eller 55-procentspaket som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent fram till 2030, jämfört med 1990 års nivå.

EU-parlamentet sa för några veckor sedan (klicka här) ja till de nya kraven när det gäller infrastruktur för att ladda eller tanka batteri- och vätgasdrivna fordon längs Europas vägar. När nu även EU:s ministerråd formellt har sagt ja till det nya regelverket ska det efter sommaren publiceras i EU:s officiella tidning. Därefter börjar reglerna att gälla från sex månader vilket innebär att medlemsstaterna ska föra in kraven i sin nationella lagstiftning.

Samtidigt uttrycker rådet en viss oro för hur elnätet fullt ut ska klara elförsörjningen till laddinfrastrukturen för tunga fordon. Därför får EU-kommissionen i uppdrag att rapportera till ministerrådet och EU-parlamentet om tekniken och om marknadstillgången på tunga eldrivna fordon.

På den svenska marknaden finns idag inga batteri- eller bränslecellsdrivna turistbussar. Såväl MAN som Daimler Buses räknar med att lansera sådana om några år. Tidigare i år avslöjade således MAN att man räknar med att kunna leverera de första eldrivna turistbussarna till utvalda kunder 2026.

Setra och Mercedes-Benz kommer att mot slutet av det här årtiondet ha helt eldrivna turistbussar på marknaden. Däremot finns i Europa ett litet antal kinatillverkade elbussar för turisttrafik.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)