Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa, men den här gången också från Nordamerika. Denna gång: Järnvägen ska ladda elbussarna; Ledande elbusstillverkare i ekonomiskt trångmål; Elektriskt och vätgasdrivet från Solaris.
Schweiz: Genom att utnyttja samma elnät som för att driva tågen på järnvägarna kan laddstationer för batteribussar byggas ut utan att det är nödvändigt att bygga ut det vanliga elnätet. Kapaciteten i tågens elnät är nämligen så stor att den även klarar elförsörjning för elbussar.
Det anser det schweiziska järnvägsbolaget SBB och bussföretaget PostBus som nu ska testa lösningen på en pilotanläggning i Gelterkinden, nära Basel.
Pilotanläggningen är planerad att tas i drift i samband med kollektivtrafikens tidtabellskifte i december 2025. PostBus har som mål att senast i slutet av år 2040 uteslutande ha en fossilfri vagnpark.
Liknande lösningar finns på andra håll. I t ex Baskiens huvudstad Bilbao leds överskottsenergi från stadens tunnelbana och andra verksamheter ska ledas till en bussdepå där energin kan användas för att ladda elbussar.
USA: Den stora nordamerikanska elbuss- och batteritillverkaren Proterra har hamnat i finansiella trångmål och begärde i veckan hos amerikansk domstol konkursskydd enligt Chapter 11. Det är samma förfarande som bland andra flygbolaget SAS just nu använder för att ta sig ur sina ekonomiska bekymmer.
Bakom Proterras problem ligger störningar i leveranskedjorna, svag efterfrågan och de stora finansiella insatser som krävs för att skala upp produktionen. Proterra bygger inte bara elbussar utan även andra elfordon.
Företaget levererar också batterier till andra busstillverkare, bland annat Van Hools elbussar i USA liksom till Thomas Built Buses, en stor amerikansk tillverkare av skolbussar, ägd av Daimler Truck.
Så sent som i januari 2021 var Proterra värderat till 1,6 miljarder dollar, men nu är värderingen nere i drygt 300 miljoner dollar.
Chapter 11-förfarande innebär att ett företag får möjlighet att reorganisera sin verksamhet, skyddat från rättsliga åtgärder från gäldenärer tills rekonstruktionen är klar. Många stora företag har använt sig av metoden för en rekonstruktion när en konkurs annars hade varit det enda alternativet. SAS går just nu igenom ett sådan förfarande på samma sätt som några av de största amerikanska flygbolagen tidigare har gjort. I spåren av finanskrisen 2009 gick General Motors igenom ett Chapter 11-förfarande.
Belgien: Den polska busstillverkaren Solaris har nu avslöjat vad företaget ska visa på världens största bussmässa, Busworld i Bryssel i början av oktober.
I Solaris monter kommer det att finnas två utsläppsfria bussar, dels nya Urbino 18 ledbuss med batteridrift, dels Urbino 18 ledbuss med bränslecellsdrift.
Lämna ett svar