
Busstillverkaren VDL och det tyska jätteföretaget Schaeffler samarbetar om självkörande småbussar för kollektivtrafik. Bild: VDL.
Den holländska busstillverkaren VDL och det tyska jätteföretaget Schaeffler ska tillsammans utveckla och tillverka en ny genration självkörande, eldrivna småbussar för kollektivtrafik. Ett första demoexemplar presenteras på mässan IAA Mobility i München nästa vecka. De första fordonen ska börja testas i trafik 2025. Siktet är inställt på produktion av tusentals småbussar 2030.
De båda företagen bedömer att efterfrågan på självkörande, mindre bussar kommer att öka kraftigt i framtiden, särskilt i storstäder i Europa, Nordamerika och delar av Asien.
– Autonoma mindre bussar kommer att ha en viktig uppgift när det gäller att lösa våra mobilitetsbehov i framtiden, säger Willem van der Leegte, koncernchef i VDL Groep.
Fakta om Schaefflers och VDL:s autonoma buss
9 sittplatser: 6 fasta och 3 flexibla.
Lastkapacitet cirka 1 000 kilo.
Mått: 5 meter längd, 2,2 meter bredd, 2,8 meter hög, maxvikt 5 000 kilo.
Övervakning i realtid från ett kontrollrum.
Två djupt integrerade sensorsystem: ett kamerabaserat och ett som är baserat på radar/lidar.
Breda dörrar och lågt insteg.
Tillgänglig för rullstolar.
Toppfart: 70 km/tim.
Räckvidd: Över 350 km per dag och över 100 km på en batteriladdning.
.
Enligt ett pressmeddelande från de båda företagen avser de att samla sin kompetens och sina kunskaper inom systemteknik, utveckling, produktion och kollektivtrafik. Företagen kommer att samarbeta med Mobileye som förser fordonen med sina system för autonom körning.
På många håll i världen undersöker företag som kör kollektivtrafik lösningar för autonom körning, bland annat med tanke på förarbristen.
– I synnerhet under lågtrafik skulle större bussar gradvis kunna ersättas av mindre, självkörande, anropsstyrda bussar, bedömer VDL och Schaeffler.
VDL och Schaeffler uppger att man nu är i långt framskridna förhandlingar med kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag när det gäller olika pilotprojekt. Om allt går som planerat ska fordonen börja testas i trafik 2025. Målet är att tillverka flera tusen självkörande småbussar om året från år 2030. Produktionen ska ske hos VDL i Born i Nederländerna.
Såväl VDL som Schaeffler är familjeägda företag.
Schaeffler Group med huvudkontor i Tyskland arbetar med teknologi, produkter och tjänster inom elektromobilitet, chassilösningar, digitalisering med mera. Företaget är ett av de största familjeägda företagen i världen med cirka 84 000 medarbetare och en omsättning i fjol på cirka 190 miljarder kronor.
När kommer de fullstora självkörande bussar?
Ja, när det nu mycket snart inte finns några riktiga bussförare kvar så måste man väl ersätta dem med några tiotusentals AI istället? Och då duger det inte att ha små ”vertikala hissar” som kör fram och tillbaka på gatan?
Dessa småbussar fungerar kanske bra i ett villaområde, med lite bussresenärer, bilister, cyklister och fotgängare? Men ju mer trafik på gatan och folk vid hållplatsen ju svårare blir det till och med för AI att hantera alla ”synintryck” och folk som ”tror” att alla ska se just dem? Inget AI idag slår väl en gammal veteran bakom ratten på det området, att snabbt och säkert ta folk fram längst med en ledbuss på en lång busslinje med många busshållplatser mitt i den hetsiga Stockholmstrafiken?
Men, med självkörande bussar måste väl också lagstiftningen ändras? Har man ens börjat tänka på det området? Om en cyklist och en AI krockar, och det lär väl snart hända, så vem ska då dömas? Kanske vore det en bra tanke att alltid låta en självkörande buss ha företräde, ja att alla måste lämna bussen företräde, borde väl vara så även med ordinarie buss? En fotgängare på ett övergångsstället måste stanna för bussen och till och med en cyklist måste väja för bussen i alla lägen. Först då kommer bussarna att rulla säkert, snabbt och smidigt utan att orsaka Stockholms blodbad 2.0?
Men tills den dagen kommer får nog bussbranschen börja ta hand om sina anställda på bästa sätt så att de orkar jobba ända fram tills AI tar över med självkörande bussar på våra vägar.
I framtiden kommer det säkert att finnas. Men om det blir 2030, 2035 eller 2040 så fram till dess finns det bussförare i kollektivtrafiken. Det här gör inget åt situationen idag. Nu behövs det förare och som behöver en bra arbetsmiljö och en bra lön. Detta behövs adresseras idag.