Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med stora nedskärningar i SL-trafiken i vinter

Ej i trafik. SL är nu klar med listan över en del av de stora nedskärningarna i kollektivtrafiken i Storstockholm i december. Men mer kan komma. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu klart vilka stora nedskärningar som kommer att göras i SL-trafiken i vinter. Åtminstone delvis. Den katalog av nedskärningar som SL-chefen David Lagneholm presenterade på onsdagen innehåller nämligen många brasklappar, trots att det är bestämt att ett femtontal busslinjer ska läggas ner i samband med tidtabellskiftet i december medan andra kortas av eller får färre turer. Även tunnelbanan får minskad trafik, likaså Spårväg City. Landsbygdstrafiken och pendelbåtarna berörs inte medan omfattningen på neddragningen av pendeltågstrafiken ännu inte är klar. Där återkommer SL.

I våras skickade SL, det vill säga trafikförvaltningen i Region Stockholm, ut en bruttolista med förslag på nedskärningar inför nästa år. Sedan SL nu har gått igenom kommunernas remissvar har man beslutat om grunderna för trafikeringen nästa år och beställt trafiken hos operatörerna.

Men i framtiden kan det bli åtskilligt fler nedskärningar eller indragningar av trafiken. SL arbetar nämligen med en omfattande översyn av trafiken på många håll i regionen och håller dörren öppen för vad resultatet där kommer att bli så småningom.

– Vi är inte helt klara med planeringen för 2024, säger David Lagneholm. Vi har ännu inte fastställt pendeltågstrafiken och vi kan behöva göra ytterligare översyner inom några av bussavtalen. Till exempel är vi ännu inte klara med busstrafiken i innerstaden och Lidingö, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för AB SL.

– Att tvingas till neddragningar är inget roligt beslut att ta, men som förutsättningarna ser ut är det tyvärr nödvändigt. Trots ett radikalt minskat resande körde vi full trafik genom hela pandemin vilket inneburit att vår ekonomi varit i obalans sedan 2020.

Efter pandemin har nya resvanor och mönster hos SL-resenärerna stabiliserat sig på en nivå som ligger 20 procent lägre än 2019. Till stor del beror detta på att väldigt många stockholmare fortsätter att arbeta på distans.

Biljettintäkterna minskade kraftigt till följd av pandemin och jämfört med 2019 har de bara ökat med 3 procent fram till 2023. Samtidigt har trafikkostnaderna under samma period ökat med 14 procent. Det beror framförallt på högre priser på bränsle på världsmarknaden vilket slår igenom i indexkostnader som SL har för trafiken.

– Vår prognos visar att det dröjer innan resandet kommer tillbaka på en nivå om cirka tre miljoner påstigande en vanlig vardag som rådde vid pandemins utbrott mars 2020. Samtidigt behöver kollektivtrafiken bibehålla en robusthet och tillgänglighet för att kunna locka tillbaka resenärer. Rysslands krig mot Ukraina har ytterligare bidragit till stora störningar i de globala försörjningskedjorna vilket lett till kraftiga prisstegringar på olika varor som är viktiga för investeringar i och driften av kollektivtrafiken, skriver SL-chefen till trafiknämnden i Region Stockholm. 

Busslinjer som i det här skedet läggs ner helt är: 145, 151, 153, 168, 554, 722, 743, 745, 602X, 612X, 618, 561, 221, 452 och 484. Andra kortas av eller får färre turer. Men många fler neddragningar kan alltså komma. I flera områden där trafiken körs på incitamentsavtal aviserar SL att man återkommer med nya lösningar. Bland de områden där nya nedskärningar kan väntas finns Stockholms innerstad, Lidingö, Tyresö, Nynäshamn och Sollentuna. I innerstaden undersöks möjligheter till trafik med stadsdelslinjer.

För tunnelbanetrafiken görs de här förändringarna i december:

Gröna linjen: De tåg som i mellan- och kvällstrafik normalt har Alvik som slutstation vän-der vid Odenplan. Detta gäller även helger 9:00-21:30. Röda linjen: De insatståg som i mellan- och kvällstrafik normalt har Mörby centrum som slutstation vänder vid Tekniska högskolan. Detta gäller även helger 9:00-21:30. Blåa linjen: Ingen förändring.

Under andra eller tredje kvartalet minskas trafiken under högtrafik på samtliga tre banor. Detaljerna är ännu inte klara.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Hur många politiker bor i förorten och tar bussen till stan?
    Hur många politiker åker överhuvudtaget buss varje dag?
    Alla som normalt sett åker med de bussarna som nu ska dras in hur är det tänkt att de ska åka istället? Med bil eller cykel? Eller ska de trängas i de fullsatta bussarna som då blir kvar? Ingen som minns Covid-19 och att hålla avstånd? Och allt fler arbetsgivare vill nu avskaffa distansarbetet för att återta ”kontrollen” över de anställda?
    Det skulle bli fler som åkte kollektivt om den blir billigare, som pensionär går jag hellre än att ta bussen, men skulle priset sänkas, behöver inte bli gratis, så skulle jag åka mer buss.
    Och till sist, hur blir det med klimatomställningen med sämre kollektivtrafik???

  2. Nu undrar man lite över tänket, eller snarare icketänket; Det tjatas om att folk ska åka kommunalt och inte förstöra miljön, hur ska det gå till när man lägger ner hela linjer? Det kanske vore en idé att dra ner en aning på turtätheten på linjerna som går hela dagen istället för att ta bort arbetspendlarnas färdmedel.
    Den linje jag åker med till och från jobbet går tre gånger i timmen i ena riktningen mellan 05:40-08:40 och det skulle för min del inte vara problem om det var två gånger i timmen.
    Jag har med glädje avstått bekvämligheten med bilen och att när som helst kunna stanna på vägen hem från jobbet.
    Men nu tänker jag om, det får bli bilen från dörr till dörr hellre än flera byten och nästan en timme till i restid i vardera riktning.
    SL beklagar sig över intäktsförluster, om tidshållningen fungerade skulle de slippa betala miljoner i resegaranti till oss resenärer när vi blir kraftigt försenade. ”Min” buss kommer i tid 1-2 två gånger/ månad trots att hållplatsen är det andra stoppet efter startpunkten (det beror inte på köer då det inte är så mycket trafik där jag bor) vilket tyder på att den inte ens avgår i tid.
    Jag undrar även över det dumma tilltaget att ge 24 miljoner i bonus till MTR 2021 då det var ett enormt förlustår. Vad är det egentligen för utbildning dessa ekonomer har?
    Vilka blir då förlorarna i detta?
    1. Miljön då vi blir fler som tar bilen och med all sannolikhet både skapar nya och förvärrar existerande köer.
    2. Vi resenärer som tvingas att köra bil istället för att åka kommunalt och därmed blir stressade av inte kunna göra lite nytta på väg till jobbet.
    3. SL som högst troligen kommer att förlora ytterligare ekonomiskt då fler tar bilen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)