Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rapport: Tvångsarbete och usla arbetsförhållanden bakom kinesiska elbussar

Busstillverkaren BYD pekas i rapporten ut som en högriskleverantör. I Sverige har Nobina, Transdev och Bergkvarabuss bussar från BYD i trafik, bland annat i Linköping. Foto: Ulo Maasing.

Omfattande tvångsarbete, usla arbetsförhållanden, diskriminering av nationella minoriteter, tvångsförflyttningar av arbetskraft är ingredienser i batteri- och elbussproduktion i Kina. Men batterier från kinesiska tillverkare används också i bussar tillverkade i Europa. På uppdrag av Västtrafik, SL och Skånetrafiken har Globalworks Lund kartlagt försörjningskedjorna hos batteri- och elbusstillverkare i Kina. I Sverige kör tre operatörer med bussar från en av de undersökta tillverkarna som pekas ut som ett högriskföretag, BYD. Det är Nobina, Transdev och Bergkvarabuss.

Mycket av tvångsarbetet i batteri- och elbussproduktionen i Kina är sanktionerat av den kinesiska staten, trots att staten officiellt inte tillåter tvångsarbete eller att arbetskraft tvångsförflyttas i det väldiga landet. Det förekommer också tvångsförflyttning av arbetskraft som inte är sanktionerad men tolererad av staten.

Forskarna vid Globalworks har inte själva kunnat besöka produktionsplatserna i Kina. Anledningen är, skriver de, att det är mycket svårt att kartlägga statligt sanktionerat tvångsarbete. Både informatörer och de som undersöker läget kan utsättas för hot, förtryck och förföljelse.

Istället bygger Globalworks´ kartläggning på tillgänglig information på nätet från lokala myndigheter, tidningar och företag. Informationen har sedan analyserats med utgångspunkt i vad forskarna känt till om tvångsarbete från dokument som läckt ut och från vittnen.

Yutong har inte lyckats bryta sig in i Sverige, men väl i övriga Norden, bland annat Danmark. Företaget klassas i rapporten från Globalworks som ett högriskföretag. Foto: Keolis Danmark.

Globalworks´ rapport visar också att vissa kinesiska provinser har ett betydligt större politiskt förtryck och där det är mycket vanligare med tvångsarbete och tvångsförlyttningar av arbetskraft än i andra. Utmärkande för dessa provinser är att andelen Han-kineser i befolkningen är lågt eller mycket lågt och nationella minoriteter högt. Tibet är en av dessa, Xinjang en annan. Där har omfattande förföljelser av Uigurer avslöjats av internationella medier under senare år. Även i sydvästra Qinghaiprovinsen förekommer mycket tvångsarbete, både vid mineralutvinning och i själva batteriproduktionen.

Tvångsförflyttning av arbetskraft till andra delar av landet sker ofta med motiveringen att staten vill minska fattigdomen hos de förflyttade.

Eftersom det saknas möjlighet till kontroller på plats, samtidigt som det handlar om allvarliga överträdelser av mänskliga rättigheter och arbetares rättigheter måste företag och myndigheter som köper produkter från de undersökta företagen göra en egen riskbedömning, heter det i rapporten från Globalworks. Man pekar också på att även om vissa provinser utmärker sig mer än andra måste man vara medveten om att statligt sanktionerat tvångsarbete förekommer bland icke Han-kineser och bland registrerade fattiga även på andra håll i västra och centrala Kina.

Åtta företag har undersökts i rapporten: batteritillverkarna BYD, CATL, Durapower, Samsung, Panasonic, SK Innovation och LG Chem samt busstillverkaren Yutong som inte har egen batteriproduktion utan huvudsakligen använder batterier från CATL i sina elbussar. Det finns även europeiska elbusstillverkare som använder batterier från CATL.

Fem av de åtta företagen är aktiva i de utpräglade högriskområdena Xinjang, Tibet och sydvästra Qinghai. Två av företagen är eller tycks vara engagerade i tvångsförflyttning av arbetskraft. Två av företagen arbetar tillsammans med kinesiska gruvföretag som bedöms använda sig av tvångsarbetare i Kongo.

Det här är Globalworks bedömning av de åtta företagen:

BYD: Tvångsarbete för Uigurer (mycket hög risk),tvångsarbete för fattiga (mycket hög risk), tvångsförflyttning av arbetskraft till Shanghai och Shenzhen (mycket hög risk), tvångsarbete till Xi´an och Changsa (mycket hög risk)

CATL: Tvångsarbete för Uigurer (mycket hög risk), tvångsarbete i Kongo (mycket hög risk)

Durapower: Tvångsarbete för Uigurer (mycket hög risk)

Samsung: Tvångsarbete för Uigurer (mycket hög risk)

Panasonic: Tvångsarbete för Uigurer (mycket hög risk), tvångsarbete för fattiga (mycket hög risk)

LG Chem: Tvångsarbete för Uigurer (mycket hög risk), tvångsförflyttning av arbetskraft (mycket hög risk). tvångsarbete i Kongo (mycket hög risk)

SK Innovation: Tvångsarbete på grund av fattigdom (mycket hög risk)

Yutong – busstillverkare utan egen batteriproduktion men där mer än 90 procent av batterierna kommer från CATL. Tvångsarbete för Uigurer samt i Kongo (mycket hög risk)

Klicka här för att ladda ner rapporten SUPPLY CHAIN SCREENING: Forced Labour at Battery and Electric Bus Manufacturers in China.

I en kommande artikel återkommer bussmagasinet.se till de förhållanden som arbetarna vid de undersökta företagen lever och verksar under.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Att jobba i bussbranschen är tufft, från ax till limpa?
    Många svenska företag ställer tuffa krav på sina underleverantörer, att arbetsmiljö och arbetsvillkor ska vara rimliga? Kanske något för bussbranschen att börja med också? Inte bara i utlandet utan även närmare än så?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)