Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tillökning i familjen hos MAN

MAN introducerar en lågentréversion av sin elbuss Lion´s City E. Foto: Ulo Maasing.

Busstillverkaren MAN har fått tillökning i familjen. På Busworld i Bryssel den 7 – 12 oktober lanserar företaget en rad nyheter. Elbussen Lion´s City E med lågentré får världspremiär, region- och stadsbussen Lion´s Intercity kommer i treaxlig fjortonmeters-version  och minstingen i MAN:s elbussfamilj visas för första gången för en bredare publik. På turistbussidan introducerar företaget sin helt nya förarplats. I bakfickan har företaget en eldriven turistbuss, likaså en elektrisk intercitybuss eller regionbuss. För stads- och intercitybussar är det bara el som gäller i framtiden. Bussmagasinet var på plats i Nürnberg när MAN presenterade vad man kommer att visa upp på Busworld och lättade lite på förlåten för vad som ska komma de närmaste åren. Tongångarna var påfallande positiva.

Barbaros Oktay, chef för bussverksamheten hos MAN. Foto: Ulo Maasing.

– Vår bussverksamhet återhämtar sig nu snabbt och vår marknadsandel växer snabbare än marknaden och ska vara hållbart lönsam i framtiden, även om marknadssituationen idag är utmanande med sviter efter pandemin, energibrist, störningar i leveranskedjor och så vidare, framhöll Barbaros Oktay som tidigare i år tog över som chef för MAN:s bussverksamhet.

Han tog också upp bristen på bussförare som är stor i hela Europa.

– Förarbristen är idag den största utmaningen för bussbranschen, samtidigt som förarkostnaderna är den största kostnadsposten hos bussföretag. Vi har som mål att utveckla helt autonoma bussar, förklarade Barbaros Oktay.

Interiören i Lion´s City 12E LE. Foto: Ulo Maasing.

När det gäller stadsbussar och intercitybussar har MAN sitt fokus uteslutande på eldrift i framtiden. Euro 7 kommer endast att finnas på turistbussarna, även om MAN räknar med att redan 2025 inleda förserieproduktion av en batterielektrisk turistbuss. MAN:s marknadschef för bussar, Heinz Kiess, uppger att det första exemplaret blir en MAN Lion´s Coach och att siktet är inställt på serieproduktion 2027.

Världspremiär och elbuss för regiontrafik
MAN:s storsäljande eldrivna stadsbuss Lion´s City 12 E får på Busworld sin världspremiär i lågentréversion, naturligtvis med tillägget LE efter modellbeteckningen. Hittills har Lion´s City E bara funnits med genomgående låggolv. Lågentréversionen har två trappsteg leder upp till höggolvsdelen bakom mittdörren. Den stora fördelen med lågentréversionen är att alla passagerare i den bakre delen kan sitta framåtvända vilket många säkert uppskattar, inte minst på längre förortslinjer. Kapaciteten är upp till 41 sittande passagerare samt plats för rullstol och barnvagn.

På Busworld kommer MAN också att visa minstingen i sin stadsbussfamilj, Lion´s City 10E. Det är en tiometersbuss som nu för första gången visas för en bredare publik, även om den fanns på plats på UITP-mässan i Barcelona i somras. En nyhet från MAN är också att företaget nu även levererar elbusschassier för karosserna av andra företag.

Ny familjemedlem hos MAN: Lågentrébussen Lion´s Intercity i fjortonmetersversion för både stads- och regiontrafik. Foto: Ulo Maasing.

En nyhet som sannolikt kan vara mycket intressant för den svenska marknaden är en treaxlig, 14,4-metersversion av regionbussen Lion´s Intercity med lågentré. Lion´s Intercity LE introducerades på marknaden 2021 och fyller en funktion som både stads- och regionbuss.

Luftig och ljus. Interiören i 14-metersmodellen av Lion´s Intercity LE, här inredd för stadstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Den treaxliga versionen är betydligt rymligare och erbjuder upp till åtta sittplatser mer än den tvåaxliga. Kapaciteten är upp till 63 sittplatser och totalt 127 passagerare.

Interiören är slående ljus och luftig, något som accentuerades av att den buss vi tittade på var inredd för stadstrafik med plant låggolv till mittdörren och saknade bagagehyllor. Men sådana finns naturligtvis som tillval. Tre breda dörrar gör av- och påstigning snabb och bidrar till korta hållplatsuppehåll, men bussen kan också fås med endast två dörrar. Beroende på användningsområde kan bussen fås som klass 1- och klass 2-buss. I det senare utförandet kan kunden välja mellan två- och trepunktsbälten.

Trots att MAN i likhet med en rad andra busstillverkare har bestämt sig för att inte satsa på Euro 7 i stads- och regionbussar var det här exemplaret en lätthybrid, efficient hybrid på MAN-språk, med en Euro 6-diesel. Representanter för företaget uppgav dock att man arbetar med att utveckla en batteridriven version av fjortonmetersbussen. Utmaningen är batteriplaceringen på taket som är svår att kombinera med kravet på takluckor. Men redan om ett år kanske vi får se bussen i elversion.

Pekskärmarnas tid är förbi. Förarplatsen förnyas på alla bussar från MAN. Först ut är en Neoplan Tourliner. Ny multifunktionsrat, ny instrumentpanel och en särskild skärm för underhållningssystemet ingår, liksom en vridbar liten ratt för att kontrollera detta.  Foto: MAN.

Ny förarplats
Den kanske största nyheten från MAN på det här årets Busworld är den nya förarplats som man först visar på en Neoplan Tourliner, men som inför 2024 ska introduceras på samtliga modeller från MAN.

Föraren styr hela underhållningssystemet genom en knopp med två vridbara rattar. Foto: MAN.

Modellåret 2024 innebär för dessa en ny el- och elektronikplattform som är bas för den nya förarplatsen som präglas av en bättre ergonomi än tidigare.

Den digitala, stora instrumentpanelen är helt ny.

MAN introducerar också en rad nya förarstöd på sina bussar och menar att det skapar behov av nya lösningar för att göra förarens arbete enklare och smidigare och därför också bidrar till ökad trafiksäkerhet.

En ny multifunktionsratt ersätter den tidigare ratten. Centralt på den nya instrumentpanelen finns en drygt tre decimeter stor skärm som visar den viktigaste information som föraren behöver och som kan ställas in individuellt från multifunktionsratten.

Möjligheterna att justera ratten är enorma…

En unik detalj på skärmen är att varvmätaren visar ökande varvtal nerifrån och uppåt istället för den vanliga lösningen. Anledningen är att MAN har velat frigöra så stor yta som möjligt för annan information mellan hastighetsmätaren till vänster och varvmätaren till höger på skärmen.

…även om det här kanske inte är den optimala körställningen. Foto: Ulo Maasing.

Skild från själva instrumentpanelen och till höger om denna finns kontrollerna för underhållningssystemet, likaså en skärm för att styra systemet: radio, video, telefon och så vidare.

Underhållningssystemet styrs via två vridbara små rattar som föraren kontrollerar smidigt genom att lägga handen på systemet och vrida på den övre eller nedre ratten. Informationen visas på den separata skärmen. När föraren ser sitt val på skärmen ”klickar” han genom att trycka på den vridbara knoppen.

Föraren behöver således aldrig luta sig fram för att röra skärmen eller kontrollera systemet utan kan göra det bekvämt från sin plats. Ett särskilt handledsstöd bidrar till komforten.

Systemet har av MAN döpts till SmartSelect. Tanken är att föraren ska slippa trycka på pekskärmar och därmed inte ha fullt fokus på vägen och körningen.

Justeringsmöjligheterna för ratten är enorm och dessutom inför nu MAN/Neoplan en rad nya eller utvecklade förarstöd i sina bussar. Den Neoplan Tourliner som kommer att visas på Busworld är först ut av modellerna med den nya förarplatsen och de nya systemen för förarstöd. Exempelvis har den två radarsensorer på vardera sidan för att hjälpa föraren både vid svängar och körfältsbyten. Vidareutvecklade nödbromssystem och system för kollisionsvarning tillhör också nyheterna. Likaså en ny drivlina som minskar drivmedelsförbrukningen med 2,5 procent.

Interiören i Neoplan Tourliner Diamond Edition. Foto: MAN.

Stor uppgradering
Neoplan Tourliner firar i år sitt 20-årsjubileum (klicka här). Därför har MAN tagit fram en extra lyxig version av bussen med bland annat endast tre stolar i bredd. Denna Diamond Edition (diamantupplaga) av Tourlinern ska kompletteras med motsvarande lyxversioner av Neoplans övriga modeller.

Inför 2025 stundar en stor uppgradering av den elbussen Lion´s City E, uppgav Heinz Kiess på MAN:s presskonferens. Då kommer en ny generation batterier som ökar räckvidden med 50 procent. Batterierna ska tillverkas vid MAN:s nya batterifabrik som håller på att uppföras i Nürnberg. Batteriernas livscykel förlängs upp till en miljon kilometer i deras första liv som bussbatterier. En ny drivlina tillhör också de kommande nyheterna.

MAN, som hittills har fokuserat på depåladdning för elbussarna, inför till 2025 års modeller nya laddmöjligheter. Det är laddning via en inverterad pantograf, alltså en pantograf som sänks ner mot bussen från laddstationen och har en laddeffekt på 375 kW.

– Men fler alternativ kommer. Regeringarna måste också se till att laddinfrastrukturen byggs ut, sa Heinz Kiess.

Och även om MAN bedömer att elektrifieringen av framtidens turist- och långfärdsbussar i första hand kommer att vara batterielektriska stänger företaget inte dörren för vätgasdrift. I samarbete med två tekniska högskolor har företaget en särskild forskningsavdelning i Nürnberg där man studerar vätgasdrifte, Campus Future Driveline. Vi återkommer med ett reportage kring det.

Vår kollega Magne Håheim på norska Bussmagasinet har producerat en video från MAN:s presskonferens inför Busworld:

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)