Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Nyheter från största elbusstillverkarna

BYD hade på Busworld premiär på sin helt nya eldrivna stadsbuss B12. Foto: Ulo Maasing.

Världens två största elbusstillverkare, Yutong och BYD, hade båda premiär på nya modeller på Busworld som avslutades på torsdagen. Mest spännande var BYD:s helt nya elbuss med bladbatterier under golvet samt en eldriven dubbeldäckare för regiontrafik som företaget har tagit fram tillsammans med välkända spanska Unvi. Lite inklämd mellan nykomlingarna från BYD fanns också en av de bussar som Transdev Sverige har köpt för sitt nya trafikavtal med X-Trafik.

BYD hade på mässan världspremiär för sin nya tolv meter långa elbuss B12 som innebär ett stort utvecklingssteg för tillverkaren. Den största nyheten med bussen är chassit med bladbatterier och där batteripaketen är monterade i moduler under golvet och integrerade i chassit. Det ger bussen en låg tyngdpunkt, vilket naturligtvis förbättrar köregenskaperna. Redan på IAA i Hannover förra året aviserade BYD att det nya chassit skulle komma, något som missades av de flesta.

Det nya elbusschssit från BYD har bladbatrterier, monterade under bussgolvet. Foto: Ulo Maasing.

BYD har själv utvecklat bladbatterierna som består av långa, platta celler, till skillnad från de runda battericeller som annars används i elfordon. Bladbatteriernas fördelar är flera. De har en längre livslängd, kräver avsevärt mindre utrymme, är lättare och har en högre energitäthet. De är också säkrare och löper mindre risk att antändas om de blir skadade vid exempelvis en trafikolycka.

Att BYD utvecklar och tillverkar sina egna batterier är logiskt. Företaget grundades 1995, just som en batteriproducent.

På B12 lanserar BYD också en rad andra nyheter. Företaget har integrerat kylsystemen för motor, batterier och den värmepump som används för att värma eller kyla passagerarutrymmet. Enligt BYD ger det en minskad energiförbrukning på 10 – 50 procent. Det påverkar också räckvidden som av tillverkaren uppges till 600 kilometer enligt testnormen E Sort2 och med den maximala batterikapaciteten på 500 kWh. Laddning via CCS-kontakt tar cirka tre timmar, men bussen kan också fås för pantografladdning. Med 500 kW laddning är batterierna fulla på en timme. Drivlinan består av två navmotorer.

BYD hade också premiär på en dubbeldäckare för regiontrafik som man utvecklat tillsammans med spanska Unvi. Foto: Ulo Maasing.

Dubbeldäckare
BYD hade också Europapremiär på en helt eldriven dubbeldäckare för regiontrafik,  intercitytrafik, som man har utvecklat i samarbete med spanska Unvi. Det är en 13,7 meter lång lågentrébuss, klass II, byggd på chassi från BYD och med stålkaross från Unvi.

Fiffig inredningsdetalj på dubbeldäckaren: Vid mittdörren, bredvid den bakre trappan, finns ställ för två cyklar. Foto: Ulo Maasing.

Därmed följer BYD den linje man framgångsrikt har valt på flera europeiska marknader:  att svara för chassi och drivlina medan karossen kommer från en europeisk tillverkare. Längst i det samarbetet har BYD och brittiska Alexander Dennis (ADL) kommit.

I BYD:s monter fanns även en av de fullelektriska regionbussar som Transdev har beställt för trafik i Gästrikland. Foto: Ulo Maasing.

Drivlinan på dubbeldäckaren består av två navmotorer på vardera 150 kW och laddning sker i depå via CCS-kontakt. Batteripaketet är på 484 kWh och räckvidden uppges till 350 kilometer.

Dubbeldäckaren kan ta upp till 77 passagerare. En fiffig detalj är den plats för att transportera cyklar som finns inne i bussen, bredvid den bakre trappan. Där finns plats för två cyklar som spnns fast i ett särskilt cykelställ – säkert en välkommen inredningsdetalj i dessa tider då allt fler tar cykeln till busshållplatsen.

BYD har sålt 47 elbussar till Transdev och företagets nyvunna trafik åt X-trafik i Gävleborg. På mässan visades en av dessa, en 15-metersbuss lackad i X-trafiks färger och med inredningsdetaljer från svenska Trinorth: trygghetskameror och Sitsafe barnstolar.

Yutong har haft en hel del framgångar på den brittiska marknaden. På Busworld visade tillverkaren en ny dubbeldäckare med sikte på Storbritannien. Foto: Ulo Maasing.

Yutong
Yutong är världens största elbusstillverkare medan BYD är störst i världen när det gäller tillverkning av elfordon. BYD har nämligen en omfattande bilproduktion och är just nu inne i en global offensiv som även omfattar Sverige när det gäller företagets batteridrivna personbilar.

Yutong fokuserar på bussar och lastbilar och har haft framgång med sina bussar på flera europeiska marknader, även om företaget hittills har misslyckats att etablera ett fotfäste i Sverige. Det har man däremot gjort i bland annat Danmark, Norge och Finland liksom i Storbritannien.

Yutong har funnits i Europa sedan 2004 och har hittills sålt närmare 6 000 bussar på Europamarknaden enligt företagets egna siffror.

En ny batteridriven ledbuss visades också av Yutong. Foto: Ulo Maasing.

Med tanke på framgångarna i Storbritannien var det knappast någon överraskning att Yutong på Busworld hade premiär för en ny eldriven dubbeldäckare, avsedd för den brittiska marknaden. Efter mässan rullar nu den 10,9 meter långa och 4,35 meter höga bussen vidare till Storbritannien som demovagn.

Elektrisk nykomling från Yutong: turistbussen T15E. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld presenterade Yutong sin nya elbussplattform YEA och förutom dubbeldäckaren även tre andra nyheter. Den mest intressanta av dessa är företagets nya, batteridrivna turistbuss T15E, en 15 meter lång, treaxlig buss utrustad med högkapacitetsbatterier på 630 kWh. Laddning sker via CCS-kontakt. Enligt Yutong är räckvidden 550 kilometer. Bagageutrymmet är på 8,5 kubikmeter.

Yutong visade också sin nya ledbuss U18 som är en uppföljare till tolvmetersbussen U12 som lanserades på Busworld 2019 (klicka här). 2018 engagerade Yutong tysken Mathias Lenz som chefsdesigner och det är hans designarbete som ligger bakom de båda modellerna. Lenz var tidigare chefsdesigner hos Daimler och var där med om att ta fram bland annat Setra ComfortClass och Mercedes-Benz Sprinter. På den europeiska marknaden har dock bussarna inte gjort något större avtryck.

Yutong U18, utrustad med det största batteripaketet om 563 kWh uppges ha en räckvidd på över 500 kilometer enligt testnormen Sort 2.

I montern hade Yutong ytterligare en nykomling, en sju meter lång batteribuss tänkt för bland annat trånga stadskärnor.

Scanias kinesiska partner Higer visade en helt eldriven Fencer. Foto: Ulo Maasing.

Kinesisk gata
Närvaron av kinesiska busstillverkare var större än någonsin på Busworld. Yutong hade sin monter vid vad som närmast liknade en gata med kinesiska busstillverkare på rad. Där fanns tillverkare som Golden Dragon, King Long, Higer och Zhongtong – främst med elbussar, men även med en eller annan bränslecellsbuss.

Ny bekantskap. Kinesiska Zhongtong visade förutom en bränslecellsdriven turistbuss även en eldriven stadsbuss och en eldriven turistbuss. Foto: Ulo Maasing.

Higer har sedan många år ett samarbete med Scania. Scanias turistbuss Touring som byggs av i Kina på Scaniachassi. För två år sedan kom Scania Fencer med sikte på i första hand den brittiska marknaden. På Busworld hade Higer premiär på en ny, helbyggd eldriven version av Fencer, Fencer F1 Integral.

Den buss som Higer visade är en 12,5-meters låggolvsbuss för stadstrafik, men modellen kommer också i 13-metersversion för regional eller skoltrafik. Batterierna är placerade dels på taket, dels i aktern och har en kapacitet på 350 respektive 422 kWh. Laddning sker via CCS-kontakt och laddtiden uppges till mindre än tre timmar.

Higer visade också två mindre elbussar, en på nio meter och en på sju. Enligt företaget siktar man särskilt in sig på den europeiska marknaden med dessa bussar.

En för oss ny bekantskap från Kina var Zhongtong som var på plats med tre bussar. Det var dels en bränslecellsdriven turistbuss, dels två elbussar: en turistbuss och en stadsbuss.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)