De planer på att införa miljözon 3 i Stockholm som stadens trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) nyligen presenterade (klicka här) kommer att slå hårt mot buss- och transportföretag, besöksnäring, kulturverksamhet, handel med mera. Och det är anmärkningsvärt att det i planerna saknas både konsekvensanalyser och en samhällsekonomisk analys. Det skriver företrädare för besöksnäring, bussföretag, handel samt och andra transportföretag och företag i en starkt kritisk debattartikel i Svenska Dagbladet (klicka här).
– Att vi är mitt i en omfattande och nödvändig omställning råder det ingen oenighet om och vi står bakom grundambitionen att förbättra luftkvaliteten. Men omställningen är viktigare än symbolpolitik och det nuvarande förslaget riskerar att slå hårt mot näringslivet och därigenom viktiga arbetstillfällen, skriver bland andra Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag, Tina Thorsell från Transportföretagen och Anna Wallén från Visita.
De varnar för att risken är stor att det inte finns tillräckligt många rätt klassade fordon för att klara nödvändiga transporter till hotell, butiker, restauranger och kontor i det område i Stockholms city som ska utgöra första etappen i införandet av miljözon 3.
– Då har vi inte heller nämnt turistbussarna som inte heller skulle få tillträde. Det finns i dag inga ändamålsenliga turistbussar som lever upp till kraven i miljözonen, vilket försvårar för de som vill resa till Stockholm klimatsmart i en fossilfri turistbuss, skriver artikelförfattarna där även Martin Kits från Svensk Handel och Tomas Byström från Företagarna ingår.
Konsekvenserna kan bli allvarliga, varnar artikelförfattarna.
– Arbetstillfällen riskerar att gå förlorade i butiker, restauranger, hotell och kulturverksamheter. Det är branscher som är viktiga för att skapa arbetstillfällen och instegsjobb för unga och utrikes födda. Och det är anmärkningsvärt att det saknas såväl konsekvensanalyser för verksamheter inom området som en samhällsekonomisk analys, heter det i artikeln.
– Det hade varit mer smakfullt med en gemensam ambition där aspekter som teknikutveckling, investeringsmöjligheter och utbyggnad av nödvändig laddinfrastruktur vägts in.
Konsekvensanalyser mm. verkar numera tyvärr inte vara populära i något sammanhang hos kommunerna när det gäller trafikförändringrar. Det är alltså inte bara inom Stockholms stad det genomförs ändringar i trafikmiljön direkt utifrån politiska önskemål och utan att man på något vis verkar ha övervägt följderna.