Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringsbeslut hotar utbyggnad av snabbussar

Att regeringen avskaffar stadsmiljöavtalen gör att finansieringen av den nya snabbusslinjen i Örebro är oklar. Bild: Region Örebro län.

Sedan regeringen i sitt budgetförslag har aviserat att de så kallade stadsmiljöavtalen ska avskaffas hotas nu utbyggnaden av snabbusslinjen i Örebro, rapporterar Sveriges Radio Ekot. Trafikverket har stoppat nästa ansökningsomgång som skulle ha startat den här månaden. Stadsmiljöavtalen infördes 2015 för investeringar i infrastruktur för kollektivtrafik och cykel.

Varje år har regioner och kommuner kunnat ansöka om stadsmiljöavtal med upp till hälften av kostnaderna för vissa investeringar i infrastruktur. Det har exempelvis varit förbättring av busshållplatser, anläggande av busskörfält men också stora projekt som spårvägssatsningar i Uppsala och Lund. Där har staten beviljat stöd med flera miljarder.

Men nu är det stopp. Trafikverket hänvisar till regeringens budgetproposition och meddelar att det inte blir några fler utlysningar av stadsmiljöavtal. De avtal som redan är tecknade löper vidare som planerat. Men de 1,6 miljarder som finns avsatta för nya stadsmiljöavtal kommer inte att gå att söka.

Ett exempel på konsekvenserna av de stoppade stadsmiljöavtalen är utbyggnaden av snabbusslinjen i Örebro. Kommunen hade räknat med stöd enligt stadsmiljöavtal för utbyggnaden.

– Men nu vet vi inte hur vi ska få ihop finansieringen för kommande etapp. Vi hade planerat för att stadsmiljöavtal skulle finansiera hälften av byggkostnader, säger Ingela Berndt, trafikplanerare i Örebro till Ekot.

Just nu byggs infrastrukturen för linjen ut på ena sidan av Örebro, från centrum räknat. För att bygga ut linjen även åt andra hållet hade kommunen räknat med stöd enligt stadsmiljöavtal.

Även om stadsmiljöavtalen har inneburit ett statligt miljardregn över spårvägsprojekt i Uppsala och Lund är de flesta av de satsningar som fått stöd av betydligt blygsammare slag. Några exempel från den senaste tilldelningen:

Jönköpings kommun fick stöd för nya busskörfält och uppgraderade busshållplatser, Östersund och Region Jämtland fick stöd för ny infrastruktur för kollektivtrafik (Östersundslänken) och Stenungsunds kommun fick stöd till åtgärder för cykel- och kollektivtrafik i anslutning till Stenungsunds nya resecentrum.

Enligt en rapport i vintras från Sveriges nationella centrum för kollektivtrafikforskning, K2, (klicka här) bidrar stadsmiljöavtalen till ett minskat bilresande och minskade koldioxidutsläpp. Åtgärder i storstäder och stora tätorter är i genomsnitt mer kostnadseffektiva än åtgärder i mindre tätorter.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)