Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lien går i Stockholm: Nya stora nerskärningar av busstrafiken

Nu aviseras nya, stora nedskärningar av busstrafiken i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Stora nedskärningar ska göras i busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö enligt det förslag som SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, la fram för politikerna på tisdagsmorgonen. Förslaget innebär ändrade linjedragningar, förändrad turtäthet och några helt indragna linjer. Nedskärningarna ska genomföra vid tidtabellskiftet vid midsommar nästa år. ”Busstrafiken är stulen – vänsterslakten av kollektivtrafiken fortsätter”, kommenterar oppositionsregionrådet och tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Totalt handlar det förslag som SL nu har presenterat om ytterligare två helt nedlagda busslinjer och 21 linjer som får nedskuren trafik. Redan tidigare har SL beslutat om stora nedskärningar i annan SL-trafik från tidtabellskiftet i december i år.

SL pekar i sitt förslag till nedskärningar på att resandet med SL-trafiken efter pandemin har stabiliserats på en nivå som är 20 procent lägre än resandet 2019. För busstrafiken i innerstaden och Lidingö är resenärsminskningen ännu större, cirka 30 procent.

I rusningstid försvinner var femte stombuss i Stockholms innerstad. Foto: Ulo Maasing.

I Stockholms innerstad föreslås stombusslinjerna 1-6 och linje 53, 55, 61, 66, 67, 69, 74, 76 och 77 få minskad turtäthet. Trafiken på stombussarna skärs i rusningstid ner med 20 procent och övriga tider med 25 procent.

Linje 50, 56, 57 och 65 föreslås få förändrade linjesträckningar och förändrad turtäthet.

Linje 72 (Karolinska sjukhuset – Frihamnen) och 75 (Ropsten – Cityterminalen) föreslås läggas ner helt.

– Förslaget får Grinchen att framstå som självaste jultomten, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Tillsammans med tidigare presenterad slakt är vi nu uppe i ett tjugotal busslinjer som försvinner och ett sextiotal med minskad trafik. På de redan i dag överfulla stombussarna skärs nu trafiken ned med uppemot 25 procent.

Utanför rusningstid skärs trafiken med de blå stombussarna ned 25 procent. Foto: Ulo Maasing.

Här är nedskärningar, linjeändringar och nedläggningar, linje för linje så som de presenteras av SL.

Linje 1 Frihamnen – Stora Essingen: Linjen föreslås få förändrat utbud. Under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar, under mellantrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 2 Norrtull – Sofia: Linjen föreslås få förändrat utbud. Under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar, under mellantrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen och i lågtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 3 Karolinska sjukhuset – Södersjukhuset: Linjen föreslås få förändrat utbud. Under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar, under mellantrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 4 Radiohuset – Gullmarsplan: Linjen föreslås få förändrat utbud under maxtimmen, från ca 10 till 8 avgångar.

Linje 6 Karolinska institutet – Ropsten: Linjen föreslås få förändrat utbud under högtrafik, från ca 10 till 8 avgångar.

Linje 50 Odenplan – Stora Lappkärrsberget: Linjen föreslås få förändrad linjesträckning och förändrat utbud. Linjen får vissa turer förlängda från Odenplan till Karolinska institutet västra. Därigenom uppnås en sammanbindande linje mellan flera lärosäten. Utbud under högtrafik från ca 10 till 8 avgångar, i mellantrafik från ca 6 till 5 avgångar i timmen och i lågtrafik från ca 3 till 2 avgångar i timmen.

Linje 53 Karolinska institutet – Henriksdalsberget: Linjen föreslås få förändrat utbud under mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 54 Reimersholme – Hjorthagen: Linjen föreslås få ändrad linjesträckning och förändrat utbud. Föreslagen ny linjesträckning Reimersholme – Hornstull – Fridhemsplan – Norra Kungsholmsstrand – Moa Martinsons torg. Linje 54 tar därmed över del av linje 65:s linjesträckning. Linjen får utökat antal avgångar i högtrafik i syfte att förstärka och avlasta linje 4 på sträckan Hornstull – Fridhemsplan. Utbud under högtrafik från ca 3 till 6 avgångar i timmen, mellantrafik från 4 till 3 avgångar.

Linje 55 Finnberget – Henriksdalsberget – Tanto: Linjen föreslås få förändrat utbud under mellantrafiken, från ca 3 till 2 avgångar i timmen.

Linje 56 Hornsberg – Stora Essingen: Linjen föreslås få ändrad linjesträckning och förändrat utbud. Föreslagen ny linjesträckning blir Moa Martinsons torg – Fridhemsplan – Lilla Essingen. Resenärer till och från Stora Essingen hänvisas till linje 1 eller Tvärbanan. Utbud i mellan- och lågtrafik från 30- till 40-minuters trafik.

Linje 57 Frösundavik – Sofia: Linjen föreslås få ändrad linjesträckning. Föreslagen ny linjesträckning Norra Hammarbyhamnen (Tullgårdsparken) – Skanstull – Södra station – Slussen – Kungsträdgården – Nybroplan – Hjorthagen. Linjen tar över linje 54:s befintliga delsträcka Nybroplan – Hjorthagen. Sträckan Gustav Adolfs torg – Frösundavik läggs ner. Resenärer hänvisas till linje 2, 65, 176, 177, 508, 509, 515, 516, 561, tunnelbana och pendeltåg. Frösundavik kan trafikförsörjas i nytt trafikavtal för Solna som startar i augusti 2024.

Linje 61 Ruddammen – Hornsberg: Linjen föreslås få förändrat utbud. Under högtrafik från ca 6 till 5 avgångar i timmen, under mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 2 till 1 avgång i timmen.

Linje 65 Fredhäll – Skeppsholmen: Linjen föreslås få ändrad linjesträckning. Föreslagen linjesträckning Centralstationen (Centralen) – T-Centralen – Skeppsholmen.

Linje 66 Reimersholme – Sofia: Linjen föreslås få förändrat utbud. Under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen, under mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen. Linje 67 Odenplan – Blockhusudden Linjen föreslås få förändrat utbud. Under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen, under mellantrafik från 4 till 2 avgångar. Linjen får förstärkningsturer under högtrafik mellan Östra station och Odenplan i syfte att förstärka och avlasta linje 1, 4 och 6. Linjen har fort-satt koppling till båttrafiken linje 80. Linje 69 Centralen – Djurgårdsbrunn Linjen föreslås få förändrat utbud. Under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen, under mellantrafik från ca 4 till 2 avgångar i timmen.

Linje 72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen: Linjen föreslås att läggas ned. Resenärer hänvisas till linje 1, 4, 6, 53, 67 och tunnelbana.

Linje 74 Hornsberg – Sickla udde: Linjen föreslås få förändrat utbud. Under högtrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen, under mellantrafik från 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 75 Ropsten – Cityterminalen: Linjen föreslås läggas ned. Resenärer hänvisas till linje 1, 6, 54 och tunnelbana.

Linje 203 Ropsten – Näset: Linjen föreslås få förändrat utbud. Under högtrafik från ca 5 till 4 avgångar i timmen och i mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 206: Ropsten – Högsätra – Larsberg Linjen föreslås få förändrat utbud under högtrafik, från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 225 Ropsten – Sticklinge: Linjen föreslås få förändrat utbud, från ca 3 till 2 avgångar i timmen. Linjen trafikeras enbart i högtrafik.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Hej, jag är 85 år gammal, rörelsehindrad och behöver atttid rullator när jag går ut.
    Linje 75 som går från Drevergatan till centrum var en av anledningarna att jag flyttade till Norra Djurgårdsstaden.för circa 2 år sedan
    .
    Jag gillar att gå på bio och åker då till Hötorget och Sergelbiografen.med lonje 75.

    Alternativet om 75 läggs ned är att jag först mäste åka från Drevergatan till Ropsten med buss 6.
    Det finns fortfarance ingen permanent busshållplats med skydd för vind, regn och snö vid Drevergatan. Enligt förslaget blir det inga 75 bussar och även 6an får mer begränsat schema.
    Vid Ropsten måste jag sedan ta hissen upp till perrongen, byta T-bana vid centralen för att komma till Hötorget. Väl där måste jag hitta en hiss som tar mej upp till,gatan.
    Summa summarum blir min resa betydligt mer komplicerad. Medf utbyggnader and öppning av nya arenor i Gasklockorna kommer ni snart att behöva mer transportmöjligheter till Norra Djurgårdstaden.istället för att dra ner trafiken.

  2. I Barnängen, Sofia flyttar allt fler människor in i nybyggda lägenheter. Vi har långt till köpcentrum, sjukhus, apotek, tunnelbana (den som byggs lär vi få vänta på ett bra tag till). Här bor också många äldre. Vi behöver kunna ta ta oss till service, köpcentrum, tunnelbana etc vid Medborgarplatsen med buss 66 och till tunnelbana (Slussen) samt Kungsträdgården, city, Östermalm, med teatrar, biografer, restauranger etc, detta även på lite udda tider. Ingen vill väl att det ska köras mer bil härifrån eller taxi. Ska vi bli tvungna att ta till detta, ha råd att ha bil eller åka taxi, för att komma till kultur och city? Ska människor som arbetar behöva åka bil till jobbet?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)