
På Busworld i Bryssel nyligen väckte Hellströms Busstrafiks nya Scania/Beulas uppmärksamhet – trots att bussen var i Västerbotten. Foto: Vinga Bus Partner.
På Jättemässan Busworld i Bryssel var en av Hellströms Busstrafiks bussar ett av blickfången. Trots att bussen då rullade i linjetrafik i Västerbotten. Men Hellströms nya godsrumsbuss dominerade ändå den spanska busstillverkaren Beulas monter på mässan – om än som jättebild. Hellströms Busstrafik i Åsele är ett av de klassiska familjeföretag som finns kvar i bussbranschen där storföretagen dominerar allt mer. ”Ambitionen är att utveckla företaget och växa. Men det är svårt att slåss med jättarna. Och bristen på bussförare är en tuff utmaning”, säger Ida Hellström som nu driver det företag som hennes farfar grundade redan 1938 och som 1968 togs över av Idas far Eskil. Och även om han nu är 82 och med ålderns rätt har dragit sig tillbaka följer han alltjämt engagerat företagets verksamhet och kvarstår som ägare.
Att det senaste nyförvärvet för Hellströms Busstrafik är just en godsrumsbuss är helt i linje med företagets utveckling ända sedan start. Redan från start var det både gods- och persontransporter som företaget bedrev. Fast då var det godset som dominerade, närmare bestämt mjölktransporter.
Det första fordonet var nämligen en Mercedes-Benz skvader med passagerarplatser och flak för mjölkflaskor och annat gods. Bussbolag blev Hellströms 1968 när Idas far tog över verksamheten och köpte en Neoplanbuss för skoltransporter och körningar för idrottsföreningar.
Bussgodset har alltid varit en livsnerv för många företag i Norrlands inland, i synnerhet för mindre företag. Därmed raskt framåt till 1993. Då, för 30 år sedan, köpte Hellströms sin första godsrumsbuss, en Van Hool. Och sedan början av oktober är företagets senaste förvärv i trafik på uppdrag av Länstrafiken i Västerbotten där den varje dag rullar på linje 44 mellan Åsele och Dorotea och linje 34 mellan Åsele och Lycksele, 56 mil om dagen.
Hellströms kör dessutom ytterligare en linje åt länstrafiken, linje 48 mellan Vilhelmina och Åsele. Dessutom kör man en del beställningstrafik och en och annan egen resa, exempelvis till Ullared och GeKås.
– Att det blev just en Beulas beror bland annat på att vi har en branschkollega i Västerbptten som har ett par bussar från samma tillverkare och är jättenöjd med dem, berättar Ida.
En närmare presentation av bussen finns längre ner i artikeln.

Ida Hellström har ett starkt hästintresse och driver också ett stall med 22 hästar parallellt med bussföretaget. Foto: Privat.
Hästar
Företaget har fyra anställda, förutom Ida själv. Vagnparken består av tre stora bussar och några mindre Mercedes-Benz Vito som används för skoltrafik. En Mercedes-Benz Sprinter är också på väg.
Ida själv har ett brinnande hästintresse och driver vid sidan om bussföretaget ett stall med 22 hästar, Stall Söråsele AB. Hästintresset lockade henne också att efter studietiden flytta till Danmark för att arbeta med hästar. Men 2008 blev hemlängtan alltför stark och hon flyttade hem till Åsele.
– Eftersom jag är enda barnet kändes det naturligt att börja arbeta i bussföretaget så jag tog taxi- och busskörkort. Jag tycker det är roligt att köra buss och att träffa människor. Jag kör lite skolturer och hoppar in ibland när någon av förarna är sjuk. Så det blir lite grann som att leva i två världar, skrattar Ida.
Jättar och förarbrist
Hon är påtagligt entusiastisk när hon talar om jobbet. Men samtidigt uttrycker hon en oro för framtiden.
– Utan att vara med i Busspoolen i Västerbotten skulle vi troligen inte ha haft någon linjetrafik. Men nu vet vi vad vi har åtta år framåt. Jag är jätteglad att vi kunde behålla linje 34 efter en långdragen upphandlingsprocess med överprövningar. Vid upphandlingar är man alltid nervös och har många sömnlösa nätter, säger Ida Hellström.
– Det är svårt att slåss mot jättarna. Och på många mindre orter är de inte intresserade av att köra idrottsföreningar, skolor och andra föreningar vilket gör det svårt för människor som bor där. Dessutom kommer inte skattepengarna tillbaka till bygden som de gör från lokala företag.
Samtidigt har Ida Hellström vid 39 års ålder klara ambitioner när det gäller företagets framtid.
– Jag vill att företaget ska utvecklas och växa, säger hon.
– Men ett jätteproblem är bristen på förare som ingalunda bara är ett storstadsfenomen. Förarbristen gör att jag hela tiden måste fråga mig om vi kan ta på oss mer arbete, fler uppdrag och växa. Då behöver vi vara fler.
Ida Hellström konstaterar att det även i Åsele och Västerbotten råder en stor brist på arbetskraft. Konkurrensen är tuff från gruvnäringen och från Northvolts stora batterifabrik i Skellefteå som när den är färdig ska ha 4 000 anställda.
– Det finns inte en suck att vi skulle kunna konkurrera med dem lönemässigt. Och hur gör man som bussföretag när gruvorna inte bara kan betala skyhögt högre löner utan också erbjuda arbetstider där man arbetar sju dagar i sträck och sedan är ledig lika länge. Det är en svår ekvation, säger hon.
Jättenöjd
Samtidigt gläder hon sig åt att det finns en stabil grund för bussföretagets trafik åtta år framöver. Och om den nya buss som fick i trafik den 10 oktober säger hon entusiastiskt:
– Jag är jättenöjd hittills. Och bränsleförbrukningen är häpnadsväckande låg. Det är viktigt, inte minst med dagens drivmedelspriser.
Bussen, Beulas Mythos Cargo, är byggd på Scaniachassi och den första godsrumsbuss som Beulas har levererat till Sverige. Det är en klass III-buss, femton meter lång och med plats för 40 sittande passagerare. För barn finns två Sitsafestolar. Komforten för passagerarna är hög med tanke på att resavstånden är långa.
Att toaletten är i golvplan uppskattas säkert av många resenärer, inte minst äldre som slipper gå i trappor under färd. Som allt fler nya bussar är också denna utrustad med digitala backspeglar. Höjden, inklusive luftkonditionering, är fyra meter.
I det rejäla godsutrymmet kan såväl ”vanligt” gods som kylgods transporteras. Utrymmet är 2,5 meter brett och 2 meter djupt.
Lämna ett svar