Det är orimligt att ett trafikföretag ska få betala sanktionsavgift när en förare bryter mot kör- och vilotidsreglerna när föraren arbetar åt en annan uppdragsgivare. Det slår Förvaltningsrätten i Falun fast i en principiellt viktig dom som gäller både bussföretag och åkerier. Domstolen ansluter sig därmed till den linje som Transportföretagen med Sveriges Bussföretag har drivit mot Transportstyrelsen.
Bakgrunden är att åkerier och bussföretag har fått sanktionsavgifter därför att förare har brutit mot kör- och vilotidsreglerna hos ett annat företag efter avslutat pass.
Förvaltningsrätten i Falun tog nyligen upp ett sådant fall och gsv trafikföretaget, i det här fallet ett åkeri, rätt. Domen har nu vunnit laga kraft.
– Ett mycket glädjande domslut, äntligen vinner det sunda förnuftet. Vi hoppas nu att domen blir vägledande för Transportstyrelsens hantering av liknande ärenden framöver, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Det aktuella fallet handlar om ett åkeri (A) som anlitat förare från ett bemanningsföretag. Vid två tillfällen har föraren fått för kort dygnsvila respektive veckovila. När föraren avslutade arbetspasset hos åkeri (A) var allting korrekt. Den för korta vilan uppstod när föraren sedan körde åt ett annat åkeri (B).
Transportstyrelsen, som beslutade om sanktionsavgiften, ansåg att eftersom föraren först kört åt åkeri A räcker det för att det åkeriet ska anses ansvarigt för överträdelsen.
Transportföretagen har ett närverk för kör- och vilotider. Nätverket består av representanter för både åkeri- och bussföretag. Det har vid ett flertal tillfällen framhållit för Transportstyrelsen hur orimliga konsekvenser tillämpningen av regelverket får för åkerier och bussföretag som hyr in förare eller har förare som kör åt flera bolag. Hittills har myndigheten inte lyssnat till argumenten.
Men nu har Transportstyrelsen valt att inte överklaga Förvaltningsrättens dom.
Lämna ett svar