Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar och självkörande i fokus på mässa

Den stora elbusskonferensen och mässan Mobility Move öppnade i Berlin på onsdagen. Foto: Ulo Maasing.

Den nya, stora elbusskonferensen och mässan Mobility Move öppnade i Berlin på onsdagen. Under två dagar deltar över 1500 personer i konferenser och seminarier om elektrifierad busstrafik, men även om autonoma (självkörande) bussar. I anslutning till konferensen hålls en mässa med elbussar, autonoma bussar och leverantörer av kringutrusnting till dessa.

Helt ny är inte Mobility Move. I själva verket är arrangemanget redan femton år gammalt och gick tidigare under namnet Elekbu och var uteslutande ägnat åt elbussar. Men nu har alltså de autonoma fordonen kommit till och arrangemanget är större än någonsin.

Bland arrangörerna finns den tyska lokaltrafikföreningen VDV.

Batteridrivna bussar dominerar helt, även om Daimler Buses är på plats med en Mercedes-Benz eCitaro ledbuss som har vätgasdriven räckviddsförlängare. Bussen premiärvisades redan i fjol, på den internationella kollektivtraifkunionens mässa i Barcelona. Flertalet av de elbussar som finns på mässan har haft premiär tidigare – men inte alla.

Solaris premiärvisar den nya versionen av Urbino 12 electric. Foto: Ulo Maasing.

På Mobility Move premiärvisar således busstillverkaren Solaris den nya versionen av företagets storsäljande elbuss Urbino 12 electric. Större kapacitet, kraftigt ökad räckvidd, ljusare och luftigare interiör än tidigare präglar bussen.

Ljusare och luftigare interiör och sju fler sittplatser präglar den nya versionen av Urbino 12 electric. Foto: Ulo Maasing.

Ledbussversionen med en batterikapacitet på upp till 800 kWh introducerades redan på Busworld i Bryssel i höstas.

Den tolvmetersbuss som Solaris visar i Berlin har en lite mindre men ändå imponerande batterikapacitet på drygt 600 kWh. Det ger bussen en räckvidd på över 600 kilometer på en laddning, mätt enligt SORT2-standard.

Bussen har en ny, modulär drivlina och alla komponenter placerade på taket. Det har gjort det möjligt att slopa det skrymmande motorrummet som tidigare stal mycket passagerarutrymme.

I gengäld kan bussen ha upp till 41 sittplatser, sju mer än tidigare versioner. Interiören känns också mycket luftigare och ljusare än tidigare. Den totala passagerarkapaciteten är 100 personer.

Nykomling på elbussmarknaden: Cambell. Foto: Ulo Maasing.

Helt okänd
En för oss, och för de allra flesta andra besökare på Mobility Move, helt okänd utställare är Cambell som finns på plats med en ärtgrön elbuss.

Cambell presenterar sig som ett tyskt företag, baserat i staden Bottorp som levererar 5 – 18 meter långa elbussar med tillhörande laddinfrastruktur. Företaget är dock ett dotterbolag till kinesiska Guantong New Energy Automobile. På Mobility Move visade företaget en tolvmeters stadsbuss med aluminiumkaross och litium-titanbatterier som uppges ge bussen en räckvidd på 180 kilometer.

Bussen monteras visserligen i Tyskland, men enligt vad vi erfar består den huvudsakligen av kinesiska komponenter. Företaget uppger att dess partners i Kina har producerat över 100 000 bussar.

Egyptiska MCV som samarbetar med Volvo Bussar är på plats med en helt egen elbuss. Foto: Ulo Maasing.

Volvopartner med egen buss
Den egyptiska busstillverkaren MCV (Manufacturing Commercial Vehicles) tecknade i fjol avtal med Volvo Bussar om att tillverka karosser för Volvo 7900 Electric och Volvo 7900 Electric Artic och senare en elbuss för intercitytrafik, det vill säga regiontrafik.

Men MCV tillverkar också kompletta bussar och har utvecklat en elbuss med speciellt sikte på den tyska marknaden. I Berlin visar företaget en av de första bussarna till en tysk kund. Modellen har litiumjonbatterier från Forsee Power på upp till 462 kWh och stålkaross.

Kinesiska Zhongtong är på offensiven i Europa. Foto: Ulo Maasing.

Inga svenskar
Varken Volvo Bussar eller Scania finns representerade på mässan, men väl två kinesiska busstillverkare. BYD visar sin B12 med bladbatterier som debuterade på Busworld i Bryssel i höstas.

Brittiska Mellors Sigma 7 visas också på Mobility Move. Foto: Ulo Maasing.

På plats finns också Zhongtong som även deltog på Busworld, men som uppenbarligen nu är inne på att göra ett större avtryck på Europamarknaden där företaget ännu är tämligen okänt.

Zhongtong är dock inget litet företag, grundat 1958 och med en produktionskapacitet idag på över 30 000 fordon årligen.

Enligt företaget har man nu 280 000 bussar i trafik i 16 länder i världen. 75 000 av dessa är eldrivna. Företaget är också engagerat i ett samarbete med litauiska Altas om en eldriven midibuss för stadstrafik.

I Berlin finns Zhongtong på plats med sin låggolvsbuss N 12 E med litiumjärnfosfatbatterier från CATL på upp till 422 kWh. Med en toppfart på 69 km/tim är bussen inget fartåk.

Daimler Buses visar Mercedes-Benz eCitaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Foto: Ulo Maasing.

Bland andra på plats på mässan i Berlin finns brittiska Mellor genom sin tyska representant Jebsen & Jessen. Samma importör representerar även Irizar i Tyskland och har Irizars elbuss ie12 på plats.

Iveco Bus är representerat av en batteridriven version av sin storsäljande Crossway, Ebusco visar sin elbuss 3.0 och även Van Hool är på plats.

Mobility Move ägnar också ett stort utrymme åt autonoma, självkörande, bussar. Vi återkommer till det i en kommande artikel.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)