Den stora konferensen Mobility Move med tillhörande mässa avslutades på torsdagen i Berlin. Föregångaren Elekbu var helt ägnad åt elbussar, men från och med i år ägnade både mässan och konferensen en hel del utrymme åt autonoma, självkörande, bussar. Redan vid ingången till mässhallen på det väldiga kongresshotellet Estrel i Berlin möttes besökarna av en fullstor buss från MAN som snart ska rulla på Berlins gator.
Den buss som MAN visade är i grunden en vanlig batterielektrisk stadsbuss av samma modell som finns i flera svenska städer, Lin´s City E. Men man behövde inte titta särskilt noga för att se skillnaderna.
Bussen är nämligen utrustad med en mängd sensorer som ska göra det möjligt för den att köra själv på gatorna i en storstad. Omkring 60 sensorer (kameror, ultraljud, radar, tredimnensionell lidar, d v s laserbaserade sensorer) för att kolla trafiken och allt som finns kring bussen.
Utställningsbussen är själva navet i ett utvecklingsprojekt, döpt till Beintelli. I projektet samarbetar en rad aktörer för att utveckla autonoma fordon, från akademiska institutioner till teknikutvecklare och fordonstillverkare.
I trafik
Snart ska bussen sättas i trafik i ett pilotprojekt. Många tillfälliga besökare i den tyska huvudstaden kan då också få en glimt av den. Linjen går från Brandenburger Tor via den berömda Gedächtniskirche till de västra delarna av Berlin. Och den som är nervös kan vara lugn. En säkerhetsförare finns ombord och kan snabbt ta över om det skulle behövas.
Ombord finns TV-skärmar och annan utrustning där passagerarna kan följa hur bussen kör och vad som sker under färden.
Nivå 4
VDL deltog inte med någon konventionell buss på Mobility Move, däremot med en självkörande liten buss med nio sittplatser som man har utvecklat tillsammans med det stora tyska teknikföretaget Schaeffler och företaget Mobileye.
Både Schaeffler och VDL har uttalat sin tro på autonoma fordon i framtiden. Siktet är inställt på storskalig serieproduktion kring decennieskiftet.
Den lilla bussen är fem meter lång och 2,2 meter bred samt har breda dörrar och ett lågt insteg samt plant golv. Bussen har en räckvidd på 350 kilometer på en laddning samt en toppfart på 70 km/tim. Kamerasystem och ett radar-/lidarsystem.
Fordonet klarar autonom körning enligt nivå 4. Det betyder att föraren inte behöver ingripa alls utan kan ta en tupplur om så önskas.
Men det finns begränsningar: läget för full självkörning kan endast aktiveras i områden med geofencing eller ”digitala staket” – annars måste fordonet själv kunna ta sig i säkerhet om föraren i en nödsituation inte kan ta kontrollen.
Hamburgare
Bland de självkörande småbussarna fanns även Easy Mile på plats med sin vid det här laget rätt välkända autonoma lilla buss.
Det är samma modell som bland annat har gått i trafik i Barkarbystaden utanför Stockholm i flera år och som alltjämt rullar i pilotprojektet Ride the Future i Linköping.
En hamburgare fanns också på plats på mässan – en autonom buss som det kommunala trafikföretaget i Hamburg (Hamburger Hochbahn) ska använda.
Bussen, tysktillverkade Holon Mover, har en karakteristisk design, är fem meter lång, 2,4 meter bred och klarar kraven för autonom körning enligt nivå 4 med hjälp av system från Mobileye. Kapaciteten är femton passagerare, varav tio sittande.
De första bussarna ska sättas in i Hamburg senare i år. Syftet är att att komplettera stadens övriga kollektivtrafik genom att öka tillgängligheten, bland annat i ytterområden och genom mycket god tillgänglighet även för funktionsnedsatta. Rullstolsplats finns, likaså en automatisk rullstolsramp som kompletterar den låga instegshöjden.
För att hänga med i trafikrytmen har bussen en toppfart på 60 km/tim och på en laddning kan den enligt tillverkaren vara i trafik 20 timmar.
Lämna ett svar