Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Behändig och bra: Bus2Bus i Berlin

Vi har besökt bussmässan Bus2Bus i Berlin i veckan. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska bussmässan Bus2Bus som ägde rum i Berlin i veckan är ingalunda någon av de stora mässorna i bussbranschen med sina 2 400 besökare och 140 utställare från 20 länder och 30-talet utställda bussr. Men störst behöver inte alltid vara bäst och även om mässan inte är något forum för stora nyheter från busstillverkarna är den värd att besöka. Här finns tid att i lugn och ro tala med utställare och andra besökare. Som komplement till Busworld är det ett exempel på de mindre, lokala mässor som vi tror har en framtid, samtidigt som IAA i Hannover och även Innotrans i Berlin backar kraftigt när det gäller bussarna. Bussmagasinet var på plats i Hub 27 på den gigantiska Berlinmässan.

En Mellor Sigma? Nej, en Omnicar! Foto: Ulo Maasing.

Vad är det här? En kamouflerad Mellor Sigma eller…?

Besökaren på Bus2Bus överraskades (och förvirrades) redan vid entrén till mässhallen av en liten buss som hade en slående likhet med den brittiska busstillverkarens modellserie Sigma.

Det tyska fotbollslandslagets MAN Lion´s City fanns på plats. Foto: Ulo Maasing.

Men den rosettprydda, sex meter långa bussen hade inte Mellors logotyp i fronten. Istället stod där Omnicar. Vid en hastig granskning verkade bussen dock i allt väsentligt vara identisk med Mellors Sigmaserie. Till förvirringen bidrog att Omnicars monter var granne med Mellors tyska återförsäljare som hade en Sigma 7 i montern.…

Omnicar är en väl etablerad påbyggare i Tyskland som hittills har byggt bussar på Mercedes-Benz Sprinter och Iveco Daily. Men på Bus2Bus lanserade företaget sin W-Smile S6 och S7 där siffran anger bussens längd. Omnicar siktar in sig på den tyska och franska marknaden och gör det med bussar som är mer än snarlika Mellors Sigma. Tillverkningen sker i Kina hos företaget Wisdom Motor i samarbete med Omnicar.

Elmotorn kommer från Dana och har en effekt på upp till 114 kWh på den kortare bussen och upp till 127 kWh på den längre. Batteripaketet på 135 respektive 150 kW kommer från kinesiska CATL.

Apropå kinesiska bussar. Ingen av de stora kinesiska tillverkarna fanns på Bus2Bus. Det gjorde däremot Cambell som visade en batterielektrisk stadsbuss. Cambell ägs av kinesiska Guantong New Energy Automobile.

Eldriven turistbuss från indiska JBM. Foto: Ulo Maasing.

Eldrivna turistbussar
MAN fanns på plats med flera bussar. Det var var den batterielektriska versionen av Lion´s City LE, likaså en Neoplan Tourliner turistbuss med de nya system för förarstöd som krävs enligt de säkerhetskrav som börjar gälla i sommar för alla nya bussar i EU, GSR2 (General Safety Regulation 2).

Företaget har också aviserat att man kommer att lansera en eldriven turistbuss under nästa år. Bussen kommer att kunna laddas med upp till 375 kW effekt, vilket gör att den kan laddas mycket snabbt för att sedan kunna köra upp till cirka 400 kilometer.

Som vi tidigare rapporterar (klicka här) har MAN och energi- och teknikföretaget ABB E-mobility tecknat ett strategiskt samarbetsavtal för att utveckla så kallad megawattladdning (MCS, Megawatt Charging System). Tekniken gör det möjligt att ladda bussar och lastbilar med en effekt som är tio gånger så hög som dagens CCS-kontakter.

MAN har tidigare för Bussmagasinet.se uppgett att MCS kommer att göra det möjligt att ladda en batteridriven turist- eller långfärdsbuss på femton minuter och sedan kunna köra 400 kilometer.

På Bus2Bus visade MAN också upp det tyska fotbollslandslagets buss, en Lion´s Coach med en (som vi tycker) läcker design. Tyskland är ju värdnation för Fotbolls-EM i år som inleds den 14 juni och där finalmatchen spelas på Olympiastadion i Berlin den 14 juli. Som bekant missade Sverige att kvala till EM.

Några batteridrivna turistbussar fanns också på mässan. Indiska JBM hade en demovagn på plats. Företaget gjorde sin Europadebut på Busworld i höstas. Även turkiska Isuzu fanns plats med bland annat en eldriven midibuss på 7,3 meter, Novo Volt. Inredningen var knappast lämpad för några längre resor med smala stolar och minimalt benutrymme. Samt ett mycket litet bagageutrymme.

Otokar visade sin eldrivna stadsbus e-Kent. Foto: Ulo Maasing.

Turkiska Otokar, som nu arbetar för att etablera sig i Sverige, visade sin eldrivna stadsbuss e-Kent C – dock i en version som snart får se sig omkörd av en nyare. Denna ska enligt uppgift visas på mässan Next Mobility i Milano om någon vecka och då ha utökad batterikapacitet till 450 kWh. Dessutom försvinner det skrymmande motorutrymmet i kupén.

Iveco visade storsäljaren Crossway i elektrisk lågentréversion. Foto: Ulo Maasing.

Förutom MAN fanns av de stora europeiska busstillverkarna ytterligare två på plats i den Bus2Bus´hall på den gigantiska Berlinmässan. Daimler Buses visade sin Mercedes-Benz eCitario med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Iveco Bus presenterade storsäljande Crossway i batteridriven lågentréversion.

Volvopartnern MCV säljer sina egna helbyggda elbussar i Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

Volvopartner
Volvo Bussar har i praktiken dragit sig tillbaka från den tyska bussmarknaden. Men företagets egyotiska partner MCV fanns på plats på mässan. Sedan flera år bygger MCV bussar till bland annat den brittiska marknaden på Volvos elbusschassi BZL. Förra året skrev Volvo och MCV också avtal om att MCV ska bygga karosser för Volvo 7900 Electric och Volvo 7900 Electric Artic och senare även en elbuss för intercitytrafik.

I Tyskland har MCV nu etablerat sig under sitt eget varumärke med kompletta bussar och arbetar nu hårt för att skaffa sig en marknad i landet. I början av året fick företaget sin första order på tio elbussarPå Bus2Bus deltog MCV med två exemplar av sin låggolvsbuss C127EV. Modellen har litiumjonbatterier från Forsee Power på upp till 462 kWh och stålkaross.

Sveriges Bussföretags Oscar Sundås på virtuell resa i Dresden. Eller är det möjligen ett virtuellt barbesök på gång? Foto: Ulo Maasing.

Startups
Den litauiska påbyggaren Altas har haft en hel del framgångar på den svenska marknaden. På Bus2Bus visade Altas sin nya eldrivna midibuss Novus City V7 som man har tagit fram i samarbete med kinesiska ZhongTong. Bussen fanns också på Busworld i Bryssel i höstas, men på Bus2Bus uppgav företaget för oss att man i sommar på allvar kommer att börja marknadsföra den.

Med en längd på 7,5 meter och en bredd under 2,1 meter har den en kapacitet på upp till 37 passagerare. Därmed torde bussen vara ett intressant alternativ för trafik i mindre städer eller för efterfrågestyrd trafik i städer. Den kinesiska kopplingen kan dock vara en utmaning i Sverige nu när regionala kollektivtrafikmyndigheter i allt större utsträckning börjar ställa krav på dokumenterad social hållbarhet i tillverkningskedjan.

Bus2Bus satsar hårt på att också vara ett forum för unga företag med olika produkter för bussbranschen. Totalt fanns 17 startups på mässan. Bland dessa startups finns företag som Symone som vill bygga en buss som också kan ta med sig bilar på resa, eller Twiliner som planerar att bygga ett helt europeiskt nät av expressbussar i nattrafik och med mycket hög komfort i konkurrens med flyget.

Bland de svenska besökare som vi träffade på mässan, Oscar Sundås från Sveriges Bussföretag, Henrik Pettersson från Scania och Kristoffer Arvidsson från Interbus var särskilt ett företag populärt, tyska vjourney.

Alla tre provade entusiastiskt företagets VR-set för att uppleva en resa till Dresden, sitta på trapporna i Montmartre bland partajande unga människor och avsluta med ett barbesök. Allt virtuellt, naturligtvis.

Syftet med vjourney är flerfaldigt, berättade de unga grabbarna bakom företaget: Människor som av en eller annan anledning, kanske nedsatt rörlighet, inte kan resa får ändå en möjlighet till en suggestiv reseupplevelse och höjd livskvalitet. Men vjourneys lösning kan också användas för att sälja resor. Tänkbara resenärer kan i suggestiv 3D med ljud få smakprov på destinationer för att hjälpa dem att välja och boka…

Arthur Bus är ett startupföretag som har utvecklat en egen bränslecellsdriven buss. Foto: Ulo Maasing.

Till startupföretagen får man också föra det tyska företaget Arthur Bus. Vid sidan om de stora busstillverkarna har företaget satsat på att själv utveckla en bränslecellsdriven stadsbuss.

Arthur Bus startade för tre år sedan.

– Vi ser det som vår uppgift att bidra till att minska bilresandet och få fler att resa kollektivt. Varje dag reser 20 miljoner tyskar till jobbet med kollektivtrafik. Det spar in 40 miljoner bilresor. Vår vision är att öka bussens konkurrenskraft och minska dess miljöpåveran ytterligare, berättade Philpp Glonner, vd och en av grundarna av Arthur Bus.

– Vi har byggt bussen från scratch och inte baserat den på någon befintlig buss. Och vi reser nu runt och visar bussen, ställer den till förfogande för provkörningar och så vidare.

Nästa Bus2Bus äger rum i Berlin den 24-25 april 2026.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)