Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstorget: Landsomfattande kampanj ska locka fler bli bussförare

Thomas Ericsson, Transportföretagen: Vi vill se fler kvinnor som söker sig till bu8ssföraryrket.

Få frågor har präglat bussbranschen så mycket som bristen på personal. Behovet av bussförare är enormt och för att locka fler till yrket har Transportföretagen och Sveriges Bussföretag rullat ut en reklamkampanj med annonser i bland annat sociala medier och på stadsbussar. Kampanjen presenterades på Busstorget i Tylösand tillsammans med tips på vad bolagen själva kan göra.

Text och foto: Paula Isaksson

Bristen på personal gör att många företag måste säga nej till uppdrag för att de saknar bussförare. Därför har Transportföretagen och Sveriges Bussföretag startat den nationella kampanjen ”Blibussförare.nu” med annonser i sociala medier, tidningar och på stadsbussar. Dessutom har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna lovat att föra ut kampanjen i sina kanaler.

Satsningen är landsomfattande och pågår under våren med fortsättning i höst och fram till årsskiftet.

– Kampanjen har ett enkelt och kommunikativt budskap med information om yrket och utbildningsvägar. Det gäller att kapa trösklarna och vi anpassar annonserna lokalt efter utbildningsstarter, berättade Thomas Ericsson, Transportföretagen, på Busstorget.

En viktig funktion i kampanjen är formuläret ”Hjälp mig bli bussförare” där intresserade kan ställa frågor och få ett personligt svar inom 24 timmar. Enligt Thomas Ericsson har 1 000 personer skickat in frågor som de har fått svar på sedan kampanjen lanserades i november 2023 .

– Det trillar in frågor hela tiden vilket är fantastiskt och de kommer från hela landet. 50 procent av dem som hör av sig är arbetssökande och lika många är yrkesväxlare som har tagit ett aktivt beslut att de vill byta jobb och bli bussförare.

Av dem som skickat in frågor är tolv procent kvinnor, en siffra som Transportföretagen inte är helt nöjd med.

– Vi vill ha betydligt fler kvinnor och ska se vad vi kan ändra i kampanjen för att få det. Vi har också försökt följa upp hur många av alla frågeställare som faktiskt har gått vidare till utbildning, men svarsfrekvensen har varit så dålig att det inte går att säga.

På sajten finns också ett quiz där intresserade kan gå in och se om de passar som bussförare.

Men vad kan företagen i branschen själva göra för att rekrytera bussförare? Thomas Ericsson kom med flera tips som att kontakta vuxenutbildningen och arbetsförmedlingen för en löpande dialog.

– Tala om att ni behöver folk och hör av er varje månad och berätta att behovet är rekordstort. Besök också utbildningarna för att visa upp er och erbjud gärna praktikplatser.

Ett annat råd till företagen är att samarbeta lokalt och starta utbildningar tillsammans.

Thomas Ericsson berättade också att Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att utreda hur YKB (Yrkeskompetensbevis) kan utvecklas med hjälp av distansundervisning, främst inom grundutbildningen. Slutligen nämnde han också jämställdhetsprojektet Framfart som Transportföretagen startade 2021.

– Det innehåller olika hjälpmedel som ni företag kan använda för att attrahera fler kvinnor till branschen. Nu, från 2023 har det gått från ett projekt till ett koncept som vi driver aktivt hela tiden.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

6 kommentarer »

  1. Hej!

    Jag förstår inte varför man nämnar ingenting om att öka lönen och vilkoren? Har ni pratat med pensionärer om vad det kan ligga bakom förarbristen?
    Vad säger ungre förare som har familji?

    Tycker att ni journalister ska göra erat jobb mycket bättre än att skriva bara vad Thomas Ericsson säger.

    Transportföretagen låtsas som att du inte har någon anning om varför förarbristen finns.
    Dags att Transportföretagen ser verkligheten och bröjar med utreda varför det finns förarbristen och inte bara öppna upp kampanjer.

    Dags att Transportföretagen förstår att

    1 lönerna måste uppdateras dvs högre lön

    2 vilkoren måste blir bättre, många förare har problem med kroppslitage.

    Som ni ser så får ni svaren tydligt på nättet, men tunnelseende och ignorans finns när man vill inte se verkligheten.

    Jag vet att Transportföretagen vill ha det så billigt så möjligt men det kan dem drömma om, dem får åka till kina då och inte i Sverige. Korrupta efterblivna kriminella politiker ser bara sina intressen och lämnar skattebetalarna fattiga och fattigare.

  2. Thomas Ericsson vad Du kan erbjuda nyblivna bussförare särskild kvinnor som Du önskar till busschaufföryrket ???
    Jag kan hjälpa Dig svara kanske:
    1.13.5 timmar ramtid?
    2.oregelbunda arberstider?
    3.delade pass,morgon-kväll,helger ingår?
    4.mycket stressig arbete eller hur?
    5.sittande ohälsosamt jobb?
    6.kanske bra lön ? sämsta OB ect? lätt sagt det är helt katastrof.
    Tycker Du att kvinnor passar bra till detta yrke? Det är ren skämt!!! Förbättra arbetsvillkor,arbetstider, löner osv.Sluta drömma,prata dumheter och införa verdelösa kampanjer herr Thomas Ericsson. Vem letar Du efter?!

  3. När ska bussbolagen våga se sanningen? Det har sagts så ofantligt många gånger tidigare, under så många år, men jag kan dra det ett varv till: se till att arbetstiderna är rimliga, se till att fordonsflottan håller tillräcklig standard, och se till att lönen motsvarar förarnas fysiska och psykiska insatser. När dessa kriterier är uppfyllda är förarbristen historia.

    Det hela är sååå enkelt, men sitter man på månadslöner mellan 200.000:- och 1.500.000:- kanske det inte finns utrymme för förbättringar för fotfolket.

  4. Har själv kört buss i 10 år och är 40 år gammal nu. Har sagt upp mig och vill inte länge köra bus. Dålig arbetstider. Dålig lön. Hälsan börjar att blir sämre… Friskvårdsbidrag är max 1000kr per år … . Stress äter oss varje dag…

  5. Över 40 år bakom ratten och det enda jag fick var delade tjänster med 13 h omlopp, upp till 10 h arbetstid alla dagar i veckan, med en kort 3 h dag ibland för att kompensera. Dessutom olika tjänster varje dag, med olika starttider. rasttider och sluttider. Trotjänare fick det alltså sämre och sämre med åren, och vad är det för politik? Den bästa reklamen ni kan få är ju av era veteraner som trivs på jobbet och berättar om det.
    Och om nu någon bussförare tycker att lönen och tilläggen är usla, så betänk då att när ni går i pension blir det bara 58% av eran lön ni ska överleva på!
    Arbetsförmedlingen ska utbilda bussförare på löpande band? Nu är det ju så att om ni går in på AF:s hemsida så hittar ni massor av Arbetsmarknadsutbildningar, i diverse bristyrken. Så arbetslösa behöver ju inte välja just bussutbildning, utan de kan välja t.ex. el-teknisk och få en startlön på 40 000 kr i månaden när de är klara. Bussbranschen ska ju inte tro att man kan få folk utan att ha något att locka folk med. Dessutom, tror ni att alla arbetslösa är lämpliga att bli bussförare, är de alla av ”det rätta virket”?

    När upphandlingarna startade för 30 år sedan så skulle kollektivtrafiken bli bättre och billigare för skattebetalarna, utlovade politikerna och bussbranschens lobbyister. Än har ni inte nått dit? Att sedan personalen skulle få betala kalaset var ingen som sa något om, och nu har yrket inte längre någon som helst lockelse för vare sig unga eller gamla! Kanske ska ni skrota BBA och återgå till det avtal som Kommunal avd.3 och SL hade, inklusive ”staketreglerna”? Vi som minns det avtalet minns också hur många unga pojkar och flickor som började jobba på 80-talet men som snabbt slutade vid privatiseringarna på 90-talet.
    Så, ni måste alltså vara en attraktiv arbetsgivare för att få sökande, sedan måste ni fortsätta vara en bra arbetsgivare för att personalen ska stanna kvar. Ja, öppna plånboken och ge lite av vinsterna till personalen också. Det är vad er personal tycker om er som betyder allt för er överlevnad, svårare än så är det inte.

  6. Håller med dem andra själv kört buss i 11 år är 48 år gammal känner mig helt slut vilken pension man kan prata om…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)