Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Helsingborg bäst på svensk BRT

HelsingborgsExpressen, här vid laddstationen i Råå, är Sveriges bästa BRT-lösning. Foto: Scaniamen/Wikimedia Commons.

Ett nytt planeringsverktyg för att utveckla busslinjer till BRT, Bus Rapid Transit, har tagits fram av K2 i Lund – enligt en första tillämpning av det nya verktyget är Helsingborgs-Expressen Sveriges bästa BRT-system.

Av Thomas Dietl

Det finns i dag ingen entydig definition av vilka krav som måste uppfyllas för att en busslinje ska anses vara ett BRT-system. En vanlig internationell uppfattning är att ett BRT-system måste ha superlånga bussar som körs på egna körfält, så som är fallet i storstäder som Istanbul, Curitiba eller Bogotá. Men detta krav är inte anpassat efter den verklighet och de behov som råder i svenska mindre och medelstora städer som Örebro, Karlstad och Helsingborg.

Därför har K2, nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, lanserat sitt nya planeringsverktyg som Bussmagasinet tidigare noterat. Ett verktyg som ska inspirera svenska städer av alla storlekar att åstadkomma kapacitetsstark kollektivtrafik med buss på ett kostnadseffektivt sätt.

Det nya planeringsverktyget för svensk BRT bygger på 25 olika parametrar som bedöms och poängsätts. Dessa 25 parametrar är indelade i fyra kategorier: Stadens utformning (max 20 poäng), Kollektivtrafikens infrastruktur (max 46 poäng), Fordon och stödsystem (max 20 poäng) samt Trafikering (max 14 poäng). Den totala maximalen är alltså 100 poäng.

Utifrån de här 25 parametrarna har K2 klassificerat BRT-stråk som en, två- eller trestjärnig BRT. För att nå en stjärna krävs 45 poäng, två stjärnor 65 poäng och tre stjärnor 85 poäng.

Jakob Allansson, K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik.

– De olika nivåerna kan uppnås på olika sätt, vilket gör att olika BRT-projekt kan se olika ut, där verktyget kan vara ett stöd i diskussionerna mellan involverade parter för att skapa en gemensam idé och förståelse för respektive projekt, säger Jakob Allansson. Han är doktorand/PhD-student Trafik och väg vid Lunds Tekniska Högskola/K2, och en av forskarna som arbetat med att utveckla verktyget.

– Syftet med planeringsverktyget är att det ska vara ett stöd i ett tidigt stadium för diskussion om BRT-inspirerande lösningar. Eftersom varje projekt har sina egna förutsättningar kan planeringsverketyget vara en utgångspunkt till att konkretisera dessa tankar.

Användbart
Även om ett stråk hamnar under nivån för en stjärna kan det nya planeringsverktyget användas ändå, enligt Jakob Allansson. Det kan exempelvis vara för att skapa en bra busslinje men med en lägre ambitionsnivå, exempelvis i en mindre stad.

För att undersöka hur planeringsverktyget för svensk BRT fungerar på fältet har Edvin Ramberg, Lunds Tekniska Högskola, som examensarbete använt det för att bedöma ett antal svenska och internationella BRT-inspirerande projekt. Det är då det visar sig att HelsingborgsExpressen är det BRT-system som når högst poäng av alla som finns i Sverige: 64,6 poäng!

De övriga svenska busslinjer som ingår i denna första utvärdering är MalmöExpressen Linje 5, 58,4 poäng, Jönköping Linje 4, 58,2 poäng, Barkarby stombusslinje, 58 poäng, Karlstad Linje S (Snabbussen), 57,3 poäng samt MalmöExpressen Linje 8, 49,2 poäng.

PlusBus i danska Aalborg är vår närmaste tvåstjärniga BRT-linje. Foto: PlusBus.

Det innebär att samtliga av ovanstående busslinjer är enstjärniga BRT-system enligt K2:s nya planeringsverktyg. Närmaste tvåstjärniga BRT finns i danska Aalborgs linje 2 Plusbus (klicka här).

Viktigt i detta sammanhang är att Edvin Rambergs utvärdering är hans examensarbete för hans civilingenjörsexamen och alltså ingen ”skarp” användning av någon kommun eller trafikhuvudman. Det är dock en tydlig fingervisning om att det nya planeringsverktyget fungerar som det är tänkt, enligt Jakob Allansson.

– Tanken är att Edvins Rambergs studie ska fungera som ett komplement till arbetet att utveckla planeringsverktyget för att kunna visualisera vilka poängnivåer olika BRT-inspirerade projekt uppnår. På så sätt kan de som vill använda sig av verktyget få en bild av hur olika poängnivåer kan se ut i verkligheten. Rapporten är dock inte helt klar ännu, Edvin Ramberg väntas presentera den i början av juni.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)