Att tillverka batterier till elfordon i Europa istället för i Kina skulle innebära dramatiskt minskade utsläpp av koldioxid. Utsläppen skulle minska med 37 procent jämfört med en kinesiskkontrollerad leveranskedja och med mer än 60 procent om förnybar el används i produktionen. Men mindre än hälften av den planerade produktionskapaciteten i Europa är säkrad. Sverige ligger dock bättre till. Det konstaterar den icke-statliga tankesmedjan och organisationen Transport & Environment i en ny rapport.
Om Europas behov av battericeller och komponenter skulle produceras inom Europa skulle det innebära 133 miljoner ton lägre utsläpp av koldioxid under perioden 2024 – 2030, enligt rapporten. Det motsvarar de sammanlagda årliga utsläppen från Tjeckien.
Men i en rad europeiska länder är det osäkert om de planerade nivåerna för batteriproduktion kommer att nås.
I själva verket är mindre än hälften (47 procent) av den planerade produktionen av litiumjonbatterier i Europa till 2030 säkrad. Resten, 53 procent, av den planerade kapaciteten för tillverkning av battericeller riskerar att försenas, bantas ner eller helt enkelt inte bli av utan större statligt stöd.
Störst är risken i Finland, Norge, Storbritannien och Spanien. Länder med låg risk är bland andra Sverige, Polen, Frankrike och Italien.
Men det handlar inte bara om tillverkning av battericeller. I andra delar av tillverkningskedjan är utmaningarna ännu större på grund av den kinesiska dominansen.
De värdefullaste komponenterna i batterier är katoderna. Europa skulle kunna tillverka 56 procent av sitt behov av katoder år 2030. Men hittills har bara två fabriker kommit igång med kommersiell produktion.
Europa skulle också kunna säkra 8 – 23 procent sina behov av mineralen litium till batterierna genom återvinning. För det krävs dock enligt Transport & Environment ett omfattande och snabbt statligt stöd.
Lämna ett svar