Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffare regler för klampning

Den som fått sitt fordon klampat av myndigheterna ska inte kunna köra vidare efter 36 timmar utan att betala sanktionsavgifterna. Arkivbild: Ulo Maasing.

Det ska inte längre gå att vänta 36 timmar och sedan köra vidare utan att betala sanktionsavgifter om man har fått sitt fordon klampat. Regeringen föreslår tuffare regler för klampning av fordon, bland annat i samband med överträdelse av yrkestrafiklagstiftningen. Förslaget välkomnas av Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår.

– Den som bryter mot regler på vägarna ska inte kunna slippa betala sanktionsavgifter genom att vänta ut tiden för hur länge fordonet kan stoppas. Regeringen föreslår därför att tidsgränsen tas bort, så att det inte går att köra vidare utan att betala, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

– Det här är något vi efterfrågat länge, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

– Vi välkomnar skärpningen. Det är inte rimligt någonstans att den som brutit mot lagar och regler kan vänta i 36 timmar och sedan köra iväg.

Det finns idag ett regelverk som gör det möjligt för myndigheterna att i vissa fall hindra att ett fordon körs vidare. Det kan gälla trafiksäkerheten, men också om yrkestrafiklagstiftningen överträds. Syftet är att hindra trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon.

Idag kan ett fordon klampas, låsas fast, under högst 36 timmar. Men den nya lag som regeringen föreslår har ingen sådan tidsgräns. Klampningen ska vara kvar tills ett förskott på sanktionsavgtiften har betalats eller om det finns något annat skäl att ta bort klampningen.

Den nya lag som regeringen föreslår gör det också möjligt att ta ut sanktionsavgifter vid vissa andra regler när det gäller yrkestrafik och taxi. Det kan exempelvis gälla om ett fordon används i yrkesmässig trafik i strid med villkoren för detta. Eller om tillståndshavaren inte har anmält fordon eller antal anställda i verksamheten till Transportstyrelsen.

Regeringen föreslår att den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2025.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)